Wednesday, January 19, 2022

Ini adalah merupakan link padlet kumpulan 2:

https://padlet.com/d096616/Bookmarks

Di dalam padlet ini, kumpulan kami telah menyenaraikan link blog setiap ahli kumpulan 2 serta senarai isi kandungan blog masing-masing memandangkan setiap ahli mempunyai isi kandungan yang berbeza-beza. Padlet ini akan memudahkan rakan-rakan untuk mencari maklumat tertentu yang ingin diketahui mengenai pengurusan sumber.

Saturday, December 18, 2021

TAJUK 4 – PENGURUSAN SUMBER

TAJUK 4 – PENGURUSAN SUMBER

Pengenalan

Pengurusan sumber merupakan proses menyusun, merancang, mengarah dan mengawal sesuatu program yang melibatkan sumber. Pengurusan sumber memainkan peranan yang penting dalam mencapai matlamat dan kecemerlangan bagi sesebuah sekolah. Pengurusan sumber yang baik dan berkesan dapat memberikan banyak kebaikan terhadap para pelajar dan juga pihak sekolah. Salah satu pengurusan sumber di sekolah adalah pengurusan pusat sumber. Pusat sumber memainkan peranan sebagai gedung ilmu yang dapat dimanfaatkan oleh guru dan murid dalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran (Yusuf Boon, 2010). Bagi topik pengurusan sumber ini, isi yang akan dibincangkan adalah mengenai peranan pusat sumber, pengajaran berasaskan sumber dan jenis-jenis sumber serta kemudahan yang terdapat di pusat sumber.

 

Isi-isi penting

1. Peranan pusat sumber.

Pusat sumber memainkan peranan sebagai tempat memperoleh pelbagai bahan bacaan yang berkualiti tidak kira dari segi bahan bacaan bercetak atau tidak bercetak untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum. Pusat sumber juga berkhidmat sebagai tempat memperoleh alatan dan bahan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran serta bertanggungjawab memastikan segala alatan dan bahan tersebut berada dalam keadaan yang baik. Seterusnya, pusat sumber juga merupakan tempat bagi menggalakkan aktiviti membaca dan kemahiran pencarian maklumat dalam kalangan pelajar. Akhir sekali, pusat sumber juga berfungsi sebagai tempat pelajar mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasilkan dan mempersembahkan maklumat yang diperlukan dalam kurikulum atau pembelajaran mereka.

 


2. Pengajaran berasaskan sumber

Pengajaran berasaskan sumber adalah aktiviti pembelajaran dimana memberi penekanan kepada sumber pendidikan dan berhasrat untuk melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran. 

  • Kaedah pengajaran ini adalah berpusatkan murid dimana guru berfungsi sebagai pemudah cara dan pengarah pengajian. Proses pembelajaran kurang bergantung pada papan putih dan lebih banyak projek dapat dilaksanakan kerana menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau berkumpulan. 

 

  • Ciri-ciri pembelajaran berasaskan sumber ini adalah berpusatkan pelajar, memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan, lebih fleksibel dalam penggunaan waktu serta ruang belajar dan menggunakan pelbagai pendekatan untuk mencari sumber bahan pembelajaran. 

 

  • Penekanan yang diberikan adalah meliputi pengetahuan pelajar, tujuan pembelajaran, pencarian bahan, kaedah serta strategi pendekatan, tempat beraktiviti dan mendapat bimbingan daripada guru. 

 

  • Kesan yang diperoleh adalah pelajar memperoleh ilmu pengetahuan dengan lebih berkesan, meningkatkan kemahiran berpasukan dalam diri pelajar, guru dapat mengesan prestasi pelajar dan guru dapat melaksanakan kaedah pengajaran yang pelbagai.

 

 

3. Jenis-jenis sumber dan kemudahan yang terdapat di pusat sumber.

Antara jenis koleksi bahan yang terdapat di pusat sumber adalah bahan fiksyen, bukan fiksyen, bahan terbitan berkala dan bahan khusus. Bahan bacaan fiksyen adalah karya sastera yang diterbitkan daripada rekaan atau khayalan pengarang seperti buku cerita arnab dan kura-kura, sang kancil dan buaya dan sebagainya. Bahan bukan fiksyen pula adalah buku falsafah, agama, sains kemasyarakatan, bahasa dan buku-buku rujukan seperti buku rujukan umum, rujukan khas dan rujukan khusus. Seterusnya, bahan terbitan berkala adalah bahan yang diterbitkan secara berkala atau bersiri seperti risalah, surat khabar, majalah dan jurnal. Bahan khusus pula adalah bahan yang diterbitkan berdasarkan sesuatu perkara atau bidang khusus seperti tesis, karya pelajar, buku skrap dan kertas seminar. Kemudahan yang disediakan di pusat sumber terdiri daripada media cetak seperti bahan bacaan dan media bukan cetak seperti projektor, papan tulis, papan flannel, komputer, glob, model dan permainan catur serta sahiba yang dapat digunakan di dalam proses pengajaran dan pebelajaran.

 

 



Kesimpulan

Kesimpulannya, pengurusan sumber di sekolah adalah penting bagi sesebuah organisasi sekolah supaya segala matlamat dan objektif sekolah dapat dicapai. Pusat sumber pula memainkan peranan yang penting sebagai pusat ilmu pengetahuan dan menyediakan pelbagai khidmat dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti koleksi bahan pengajaran dan sebagai agen perubahan dalam proses pembelajaran. Pengurusan sumber di sekolah perlulah dijalankan dengan baik agar segala sumber dapat digunakan secara optimum dan dimanfaatkan dengan sebaik mungkin oleh semua warga sekolah dalam meningkatkan prestasi sekolah.


Rujukan

Boon, Y., & Selemin, R. (2010). Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Pengajaran Guru Di Dua Sekolah Menengah Kebangsaan Di Kawasan Skudai. 

West-Burnham, J. (2009). Mengurus kualiti di sekolah. Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad. https://books.google.com.my/books?id=XMVogoOqq4C&lpg=PA144&dq=kons ep%20pembelajaran%20berasaskan%20sumber&pg=PP6#v=onepage&q=konsep%20pembelajaran%20berasaskan%20sumber&f=false

Nota kuliah KPS3014.

Hasil dapatan kajian daripada projek berasaskan sekolah yang telah dijalankan iaitu pengurusan sumber. https://drive.google.com/file/d/1VoDfFNOpFlCoVagu-mRhK3o_RTB0P1Yx/view?usp=sharing

https://prezi.com/3ood1pnnxkxp/apa-itu-pengurusan-sumber

http://pengurusanpembelajaran2018.blogspot.com/2018/11/tajuk-7-pengurusan-sumber.html

PAUTAN BLOG AHLI KUMPULAN 2

Nurul Anis Amira Binti Muhd Delana: https://pengurusansumbertajuk4.blogspot.com/2021/12/pengurusan-sumber-pengenalan-pengurusan.html?m=1

Nurain Khadijah Binti Mohamad Shah: https://pengurusanpembelajaranain.blogspot.com/2021/12/tajuk-4-pengurusan-sumber.html

Nur Eka Haireana Binti Sam: https://d096580.blogspot.com/2022/01/topik-4-pengurusan-sumber.html

Nur Ilyanna Binti Noor Hisham: https://kpsofilyanna.blogspot.com/2021/12/

PAUTAN BLOG KUMPULAN LAIN

TAJUK 1 - ORGANISASI DAN KEPIMPINAN: https://husnanurul123.blogspot.com/2021/12/topik-1-organisasi-dan-kepimpinan-di.html

TAJUK 2 - PENGURUSAN MURID: https://fatinraymi.blogspot.com/2021/12/pengurusan-murid.html

TAJUK 3 - PENGURUSAN BILIK DARJAH: https://site-6339574-4639-581.mystrikingly.com/

TAJUK 5 - STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN: https://kps3014kumpulan1.blogspot.com/2021/12/pengurusan-bilik-pembelajaran-bengkel.html

TAJUK 6 - PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN: https://sazilahjaidal.blogspot.com/2021/12/pengurusan-tingkah-laku-dan-disiplin.html

TAJUK 7 - PENGURUSAN PENASIHATAN MURID: https://fatinsyazwani410.blogspot.com/

TAJUK 8 - PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA: https://online.flippingbook.com/view/781863207/

TAJUK 9 - PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA: https://online.flippingbook.com/view/272453388/12/

TAJUK 10 - SEKOLAH DAN PERSEKITARAN: https://kps-10groupd.blogspot.com/2019/04/bab-12-sekolah-dan-persekitaran.html

TAJUK 11 - PEGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN:  https://kpsshafiqhaqilah.weebly.com/

TAJUK 12 - INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN: https://pengurusanpembelajaranbynaa.blogspot.com/

TAJUK 12 – INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN

TAJUK 12 – INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN

Pendahuluan

Interaksi merupakan tindakan atau tindak balas antara dua pihak atau lebih. Interaksi dalam pembelajaran berkait rapat dengan jalinan hubungan antara guru dengan pelajar. Di dalam konsep pendidikan, interaksi dapat dilihat melalui interaksi guru dan murid di dalam bilik darjah. Menurut Abdul Rashid Jamian (2013), guru perlu bijak dalam memilih pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai bagi strategi pengajaran. Kesan pengajaran yang efektif lahir daripada kemahiran guru yang dapat merangsang murid untuk berfikir secara kritis dan kreatif, seterusnya dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan berkesan. Terdapat beberapa bentuk interaksi di dalam bilik darjah.

 

Isi-isi penting

1. Interaksi sehala

Antaranya, interaksi sehala yang mana interaksi ini agak pasif dan murid hanya dipaksa untuk menerima sahaja apa yang diberikan oleh guru tidak kira sama ada ilmu pengetahuan mahupun arahan. Guru yang mengamalkan interaksi sehala ini boleh dikatakan menggunakan pendekatan autoritarian dimana pelajar tiada kuasa untuk berinteraksi dengan orang lain ketika di dalam kelas. Situasi ini akan menghadkan interaksi di dalam kelas dan menyebabkan pelajar tidak dapat mengembangkan idea dan pemikiran mereka.

 

2. Interaksi dua hala

Seterusnya adalah interaksi dua hala. Interaksi ini merupakan jenis interaksi yang aktif kerana berlaku komunikasi antara dua pihak. Contohnya, guru bertanyakan soalan kepada pelajar dan pelajar menjawab soalan guru ataupun sebaliknya, murid bertanya kepada guru dan guru menjawab persoalan murid. Akan tetapi, interaksi ini hanya berlaku antara dua pihak iaitu guru dan murid. Tiada sebarang interaksi antara murid dengan murid yang lain.

3. Interaksi kumpulan

Akhir sekali adalah interaksi kumpulan. Interaksi ini melibatkan komunikasi antara pelajar dan guru adalah sebagai pemudah cara. Interaksi ini boleh dilakukan dengan memberi tugasan secara berkumpulan kepada pelajar dan guru bertindak sebagai pembimbing. Aktiviti seperti ini akan menggalakkan pelajar untuk lebih aktif di dalam kelas dan saling bertukar pendapat dengan rakan-rakan. Situasi ini akan membantu pelajar untuk mengembangkan lagi idea kreatif mereka. Aktiviti yang dijalankan secara berkumpulan juga akan memupuk nilai kerjasama dan sikap saling bertolak ansur antara pelajar terutamanya sekolah yang berbilang bangsa. Interaksi ini kemudiannya akan membiasakan pelajar dengan interaksi sosial yang mana melibatkan kumpulan yang lebih besar iaitu di kalangan masyarakat.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, interaksi merupakan satu komponen yang sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana melalui interaksi, murid dan guru dapat sama-sama melahirkan suasana pembelajaran yang lebih efektif dan kondusif. Komunikasi yang berlaku antara guru dan pelajar, pelajar dan pelajar yang lain akan mengeratkan lagi hubungan setiap individu di dalam bilik darjah serta para pelajar juga akan berasa selesa dengan guru dan rakan-rakan mereka kerana dapat berinteraksi dengan baik.

Rujukan

Jamian, A. R., Othman, S., & Ishak, S. (2016). Interaksi dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu3(1), 42-51.

https://remiefarizf.wordpress.com/2018/12/27/bab-2-interaksi-dan-pembelajaran/

https://www.studocu.com/my/document/universiti-pendidikan-sultan-idris/pengurusan-pembelajaran/bab-2-interaksi-dan-pembelajaran/19255472

TAJUK 11 – PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

TAJUK 11 – PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

Pendahuluan

Pengurusan merupakan suatu proses merancang, memimpin serta mengawal usaha-usaha ahli organisasi untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Alam pembelajaran pula bermaksud suatu keadaan atau suasana belajar yg dapat merangsang minat belajar murid-murid dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku kearah yang positif daripada tidak tahu apa-apa kepada mengetahuinya. Pengurusan pembelajaran dapat dibincangkan dalam tiga komponen iaitu persediaan ke alam sekolah, kajian di sekolah dan Rancangan Orientasi Sekolah (ROS).

 

Isi-isi penting

1.    Persediaan ke alam perksekolahan

Persediaan ke alam persekolahan ini dibincangkan lebih terarah kepada guru dimana guru perlu merancang pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Perancangan penting bagi memenuhi masa yang diperuntukkan, mencapai objektif atau maltamat yang telah ditetapkan, pengajaran berkesan ketika waktu pengajaran dan teknik mengajar menarik perhatian pelajar untuk lebih fokus di dalam kelas. Terdapat dua objektif pengajaran iaitu objektif implisit dan eksplisit. Objektif implisit melibatkan tingkah laku yang ketara seperti memahami, mengetahui dan menghargai sesuatu yang telah diajar oleh guru. Manakala, objektif eksplisit pula adalah perubahan yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan, memberikan contoh dan menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang diajar oleh guru. Bagi mencapai segala objektif ini, guru perlu mempunyai buku rekod mengajar dan elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam merekabentuk pengajaran adalah objektif pengajaran, strategi pengajaran yang sesuai, bahan bantu mengajar dan maklum balas pelajar serta penilaian terhadap pelajar.

 

2.    Persediaan dan cara-cara mengurus alam pembelajaran.

Guru perlu melakukan persediaan yang sebaiknya sebelum memulakan pengajaran supaya proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berjalan dengan lancar. Antara persediaan yang perlu dilakukan oleh guru adalah bersedia daripada segi ilmu pengajaran dan isi pelajaran yang hendak diajarkan, persediaan bahan pengajaran seperti nota-nota dan buku rujukan, alat bantu mengajar di dalam kelas, persediaan ruang pengajaran dan kemahiran dalam pengajaran. Cara-cara mengurus alam pembelajaran adalah dengan memastikan bilik darjah dalam keadaan kondusif.  Guru juga perlu bersedia dalam melaksanakan PdP seperti mengatur masa dengan baik. Hal ini bagi memastikan guru dapat menghabiskan pelajaran agar tidak mengganggu kelancaran topik-topik seterusnya. Mewujudkan pembelajaran abad ke-21 akan memudahkan guru dan pelajar untuk membuat perbincangan di dalam kelas. Akhir sekali, guru perlu bijak mewujudkan suasana harmoni antara guru dan pelajar agar tidak berlaku salah faham dan pelajar juga akan lebih berasa selesa untuk berkomunikasi dengan guru.

 

3.    Kajian di sekolah dan Rancangan Orientasi sekolah (ROS).

Komponen kedua adalah kajian di sekolah. Kajian di sekolah ini perlu dilakukan oleh para tenaga pengajar untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran yang selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kajian kes bertujuan untuk melatih lebih ramai pegawai termasuklah jurulatih dan pendidik di Kementerian Pelajaran untuk mengeluarkan kajian kes yang berkualiti. Komponen ketiga adalah Rancangan Orientasi Sekolah (ROS). Rancangan ini mempunyai adalah untuk memberi peluang kepada guru pelatih bagi memahami situasi di sekolah. Ianya memberi pendedahan awal kepada guru pelatih tentang keadaan sebenar di sekolah dan situasi sebenar apabila mereka masuk ke lam pekerjaan kelak. Jika di UPSI, rancangan ini adalah seperti Program Perantis Guru (PPG) yang mana dilaksanakan pada semester dua dan empat. Tempoh perlaksanaannya adalah selama seminggu bagi PPG 1 dan dua minggu bagi PPG 2. Bidang tumpuan bagi tugasan guru pelatih di sekolah yang telah dipilih termasuk pengurusan sekolah, prasarana, kurikulum atau program bimbingan dan kaunseling dan ko-kurikulum. Guru pelatih akan dibimbing oleh guru pendamping serta pensyarah bimbingan sepanjang menjalankan program ini.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pihak sekolah, pihak universiti dan para guru pelatih perlulah bekerjasama bagi memastikan pengurusan alam pembelajaran dapat dilaksanakan dengan baik dan teratur. Pengurusan alam pembelajaran ini penting bagi mendedahkan kepada bakal guru akan situasi sebenar di sekolah dan cara untuk mereka mengaplikasikan segala ilmu pendidikan yang telah dipelajari di dalam kelas. Pengurusan ini juga tidak hanya tertumpu kepada bakal guru, malah para pendidik dan pihak-pihak yang bertanggungjawab juga memainkan peranan penting dalam pengurusan pembelajaran agar kualiti pengajaran dan pembelajaran di negara ini dapat ditingkatkan lagi bagi mencapai matlamat FPK.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 9 (Pengurusan alam pembelajaran) : https://drive.google.com/file/d/1CLFJ7QuM8UUl73W5KYaZxn3aEQXJ5cb5/view?usp=sharing

Nota kuliah KPS3014

http://anyflip.com/ibsfi/sylk/basic


Friday, December 17, 2021

TAJUK 10 – SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

TAJUK 10 – SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

Pendahuluan

Sekolah merupakan pusat penyebaran ilmu untuk mendidik individu. Menurut Kamus Dewan Edisi keempat, sekolah membawa maksud tempat untuk belajar, menerima pelajaran, mengajar dan memberi pelajaran. Persekitaran pula membawa maksud kawasan sekeliling pada sesuatu tempat. Persekitaran ini tidak terhad kepada alatan atau benda sahaja. Manusia atau kelompok masyarakat yang mengelilingi individu juga dapat diklasifikasikan sebagai persekitaran. Sekolah perlu berhubung dengan masyarakat kerana sekolah juga adalah sebahagian daripada masyarakat. Sekolah ditubuhkan kerana masyarakat memerlukannya dan masyarakat perlu bekerjasama dengan pihak sekolah bagi memastikan matlamat sekolah dapat dicapai. Proses pembelajaran dan pengajaran ini tidak seharusnya dibiar atas tanggungjawab pihak sekolah sahaja. Meskipun sekolah kini memberi pembelajaran yang seiring dengan perkembangan waktu serta pengajaran mengenai keterampilan, ibu bapa dan masyarakat juga perlu bersama-sama dengan pihak sekolah untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.

Isi-isi Penting

1.    Faktor yang mempengaruhi corak pengurusan dan pembelajaran di sekolah.

Terdapat dua faktor yang mempengaruhi corak pengurusan dan pembelajaran murid di sekolah iaitu faktor luaran dan faktor dalaman. Faktor dalaman terdiri daripada interaksi antara pihak pentadbir, guru dan murid. Manakala faktor luaran adalah interaksi tiga dimensi antara pihak sekolah, ibu bapa dan komuniti di dalam masyarakat. Hubungan antara faktor luaran dan faktor dalaman adalah apabila faktor luaran seperti kelas sosial, etnik dan gender mempengaruhi pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah. Contohnya, murid yang berasal daripada golongan berada dan kaya-raya mempunyai pelbagai akses dan kemudahan yang dapat membantu mereka meningkatkan keterlibatan pembelajaran di dalam kelas. Jika pembelajaran di dalam kelas semakin baik, ini akan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih seronok.

 

2.    Hubungan dalaman.

Hubungan dalaman antara pihak pentadbir, guru dan murid penting bagi memastikan gaya kepimpinan, peranan guru dan bentuk interaksi yang berlaku dapat memberi manfaat kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah. Kepimpinan yang berkesan akan melahirkan situasi pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Hal ini membawa kepada banyak lagi pencapaian yang melibatkan masyarakat seperti pencapaian akademik dan sahsiah individu di dalam sesebuah masyarakat. Pengetua sebagai ketua pentadbiran sekolah haruslah mempunyai interaksi atau hubugan yang baik dengan para guru dan guru juga haruslah mempunyai interaksi yang baik dengan pihak pentadbir.

 

3.    Hubungan dengan pihak luar.

 Selain itu, hubungan sekolah dan dengan pihak luar adalah seperti hunungan dengan ibu bapa dan komuniti di dalam masyarakat. Hubungan ini dapat menjayakan pelbagai program yang dijalankan atau bakal dijalankan di sekolah. Pengetua terutamanya sebagai ketua pentadbiran haruslah memebentuk satu hubungan yang baik dengan pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Namun begitu, guru juga berperanan untuk membentuk jalinan ini. Dengan adanya jalinan dengan ibu bapa, pihak sekolah juga dapat melibatkan komuniti masyarakat untuk menjayakan aktiviti-aktiviti yang dijalankan. Hubungan tiga dimensi antara pihak sekolah, ibu bapa dan komuniti  dapat membantu dalam mencapai matlamat sekolah. Hubungan yang akrab antara pihak luar dapat membawa faedah dan sinergi kepada semua pihak yang terlibat.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, sekolah berdiri sebagai sebuah institusi sosial dan ianya tidak wujud untuk bersendirian. Masyarakat dan sekolah saling memerlukan kerana sekolah adalah agen perubahan setiap lapisan masyarakat. Kejayaan di sekolah akan menghasilkan kejayaan masyarakt dan kejayaan masyarakat dalam pelbagai aspek akan memberi kesan yang baik kepada proses pembentukan murid di sekolah. Sekolah bertindak sebagai agen perubahan masyarakat kerana setiap individu mendapat pembelajaran di sekolah.

Rujukan

http://mrhafizzul.blogspot.com/2018/11/bab-13-sekolah-dan-persekitaran.html

https://www.slideshare.net/shockgadof/hub-sekolah-dgn-masysekguru

 https://prezi.com/wreexehqehkl/sekolah-dan-persekitaran

TAJUK 9 – PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA

TAJUK 9 – PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA

Pengenalan

Menurut Akta Pendidikan 1996, Peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas 2013) Bahagian 3 terbahagi kepada dua iaitu pendidikan khas dan pemulihan khas. Pendidikan khas adalah pendidikan bagi murid yang berkeperluan khas di mana murid-murid ini telah diperakui oleh pengamal perubatan sebagai murid yang mempunyai ketidakupayaan penglihatan, pendengaran, pertuturan, ketidakupayaan fizikal, masalah pembelajaran atau mana-mana kombinasi ketidakupayaan dan masalah tersebut. Manakala, pemulihan khas pula adalah murid yang mengalami kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan faktor persekitaran dan bukan kognitif. Mereka yang layak mendapat pendidikan Khas ini adalah kanak-kanak lembap, Down Syndrome, kurang keupayaan mental, bermasalah kesihatan, austistik ringan dan kecelaruan bahasa atau pertuturan.

Isi-isi penting

1.    Ciri-ciri murid berkeperluan khas.

Ciri-ciri murid yang tergolong dalam murid berkeperluan khas adalah seperti mengalami masalah pembelajaran, masalah penglihatan, masalah pendengaran, masalah pertuturan dan ketidakupayaan fizikal. Murid yang mengalami masalah pembelajaran adalah mereka yang menghadapi gangguan intelek yang menghalang kemampuan untuk memproses dan menyimpan maklumat dan pemikiran mereka tidak seperti umur biologikal mereka. Murid yang mengalami masalah penglihatan pula terbahagi kepada tidak dapat melihat (buta) dan penglihatan yang terhad seperti rabun yang sangat teruk. Seterusnya adalah murid yang mengalami masalah pendengaran iaitu pekak. Murid yang mengalami masalah pertuturan pula tidak dapat bercakap dan berkomunikasi dengan baik seperti mempunyai masalah sebutan, gagap dan kecelaruan bahasa. Akhir sekali, murid yang mengalami ketidak upayaan fizikal seperti kehilangan fungsi atau kehilangan salah satu anggota badan atau lebih.

 

2.    Cara memastikan murid berminat untuk belajar.

Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan oleh guru untuk memastikan bahawa murid-murid berkeperluan khas ini terus berminat untuk belajar dan tidak ketinggalan di dalam kelas. Antaranya, mempelbagaikan bahan bantu mengajar seperti menggunakan audio, gambar atau video bergantung kepada kesesuaian dan masalah pembelajaran pelajar. Seterusnya, memastikan persekitaran pembelajaran adalah kondusif dan sesuai dengan masalah pelajar. Contohnya, menyediakan bilik yang mempunyai pendingin hawa, kipas dan aliran udara yang baik. Seterusnya adalah persekitaran pembelajaran positif dan selamat. Contohnya, tiada kerosakan perabot, dinding dihias dengan gambar menarik dan berwarna warni supaya dapat menarik minat pelajar. Bilik darjah juga mestilah tidak menempatkan sebarang cermin kerana barangan kaca amat merbahaya kepada pelajar khas ini. Jadi, untuk menjamin keselamatan pelajar, sebarang barang kaca yang mudah pecah mestilah jauh daripada pelajar.

 

3.    Peranan guru.

Peranan guru dalam mendorong para pelajar ini untuk terus berjaya dalam pelajaran adalah dengan memberi sokongan, menggunakan pendekatan yang sesuai dan mempelbagaikan aktiviti dari segi akademik serta bukan akademik. Pedagogi yang diajar terhadap pelajar kurang upaya adalah berbeza mengikut kepada kognitif mereka di mana penyampaian haruslah menggunakan teknik dan kaedah pengajaran yang berbeza daripada pelajar normal (Mohamad Rozai et al., 2020). Guru haruslah bijak menggunakan pendekatan yang bersesuain dengan keperluan murid agar mereka tidak merasa terabai dan terus berminat untuk belajar. Seterusnya, guru juga perlu mempelbagaikan aktiviti dalam pembelajaran murid tidak kira dari segi pelajaran mahupun aktiviti di luar bilik darjah. Dengan menganjurkan pelbagai aktiviti di luar bilik darjah, hal ini secara tidak langsung dapat membantu guru untuk mencungkil bakat-bakat yang ada dalam diri pelajar ini yang mana dapat membantu mereka untuk meneruskan kehidupan kelak. Akhir sekali, guru mestilah terus memberi sokongan moral kepada pelajar agar mereka tidak berputus asa kerana kekurangan yang mereka alami dan terus bersemangat untuk belajar. Guru memainkan peranan yang sangat penting untuk membina keyakinan dan jati diri yang teguh dalam diri pelajar untuk menghadapi dunia luar kelak di samping sokongan yang tidak berbelah bahagi daripada ibu bapa.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, guru, ibu bapa dan pihak sekolah haruslah menjaga kebajikan pelajar berkeperluan khas ini agar dapat memberi peluang kepada lebih ramai lagi anak-anak yang mengalami masalah ketidakupayaan untuk mendapatkan pendidikan yang seterusnya dapat membantu anak-anak ini untuk meneruskan kehidupan apabila sudah besar kelak. Sekolah menjadi medium kepada pelajar-pelajar ini untuk mengasah bakat serta kemahiran mereka serta mencungkil kebolehan yang ada pada diri pelajar yang istimewa ini. Sekolah adalah tempat anak-anak istimewa ini untuk belajar menjadi insan yang berdikari. Oleh itu, pelbagai pihak perlu berganding bahu agar pendidikan kepada anak-anak bekeperluan khas ini dapat ditingkatkan.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 10 (Pengurusan murid pelbagai upaya). https://docs.google.com/presentation/d/15TkZW9amve-BX9xJ KtR_2Y0VyY6ZFck/edit?usp=sharing&ouid=107076675368896751420&rtpof=true&sd=true

Mohamad Rozai, N. H. M., & Jabor, M. K. (2020). Level of Teacher’ s Preparedness in Teaching towards Disabled Student in Vocational Special Education School/Tahap Kesediaan Guru Mengajar Pelajar Kurang Upaya (OKU) di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional (SMPKV). Sains Humanika12(2-2).

TAJUK 8 – PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

TAJUK 8 – PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Pengenalan

Kepelbagaian membawa maksud pelbagai jenis dan budaya pula ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi, sifat budaya yang mengenai kebudayaan yang sudah maju. Pelbagai budaya di sekolah boleh dibahagikan kepada pelbagai jenis perbezaan seperti kebolehan, kesediaan dan motivasi pelajar. Selain itu, terdapat juga kepelbagaian budaya daripada segi latar belakang, agama, dan bangsa. Dari segi perbezaan budaya pembelajaran seperti kebolehan, kesediaan dan motivasi pelajar, ianya memerlukan kaedah dan teknik pengajaran yang berbeza di dalam kelas. Hal ini kerana, tahap kebolehan pelajar adalah tidak sama dan mereka perlu dibimbing mengikut tahap kebolehan masing-masing dalam menerima pelajaran. Terdapat dua pendekatan untuk menangani kepelbagaian antara pelajar ini, iaitu pendekatan pelajar sebagai individu dan pendekatan kurikulum.

 

Isi-isi penting

1.    Pendekatan pelajar sebagai individu.

Pendekatan pelajar dari segi individu adalah dengan membezakan pelajar dari segi ciri-ciri mereka seperti kecacatan, latar belakang sosial atau sifat-sifat psikologi. Sekiranya pelajar dikenalpasti sebagai murid istimewa atau berkeperluan khas, para pelajar perlu diasingkan kepada mereka yang istimewa dan pelajar yang normal. Hal ini dilakukan bagi memastikan perancangan serta peruntukan yang sesuai dapat disediakan dalam menangani perbezaan ini. Pendekatan ini lebih kepada andaian bahawa kesukaran pendidikan terletak dalam diri pelajar yang mana terdapat pelajar yang mempunyai ciri yang berbeza daripada normal. Oleh itu, tumpuan perlu diberikan kepada pelajar-pelajar ini supaya mereka diasingkan mengikut tahap kebolehan masing-masing kerana ianya lebih mudah untuk mengajar sekumpulan murid yang mempunyai tahap kebolehan atau kepayahan yang sama.

 

2.    Pendekatan dari segi kurikulum.

Seterusnya adalah pendekatan kurikulum. Pendekatan ini bertujuan untuk memahami masalah atau kesukaran yang dialami oleh pelajar dalam proses pembelajaran dan persekolahan. Dengan adanya pendekatan kurikulum yang berbeza, pelajar bukan sahaja dapat dibahagikan kepada kelas yang berbeza, malah mereka juga dapat dibahagiakn kepada sekolah yang berbeza mengikut kebolehan mereka. Contohnya, mewujudkan kelas atau sekolah yang khas untuk pelajar-pelajar istimewa dan berkeperluan khas. Kurikulum atau sukatan pelajaran yang digunakan untuk pelajar-pelajar isitimewa ini juga adalah berbeza daripada pelajar yang normal. Pendekatan kurikulum juga membantu guru untuk lebih mahir dalam menterjemahkan situasi dan keadaan di dalam bilik darjah. Pendekatan ini membantu guru mengenalpasti kelemahan dan kelebihan pelajar serta membolehkan guru melakukan penambahbaikan yang bersesuaian dengan situasi pelajar.

 

3.    Kebaikan pendekatan yang diamalkan.

Terdapat pelbagai kebaikan daripada pendekatan untuk menangani kepelbagaian budaya di sekolah ini. Antaranya adalah untuk menggalakkan membolehkan pelajar yang datang daripada latar belakang dan kebolehan yang berbeza mendapatkan pelajaran. Pelajar yang bijak, sederhana dan pelajar yang mempunyai kekurangan fizikal semuanya dapat bersekolah dan membuktikan tahap kefahaman, pengetahuan dan kebolehan diri mereka. Tindakan ini juga membolehkan guru-guru untuk memberi tugas kepada pelajar mengikut kesesuaian dan relevan dengan kebolehan mereka. Terdapat banyak lagi komponen yang boleh diubahsuai oleh guru mengikut keperluan pelajar dan kurikulum seperti isi kandungan pembelajaran, minat pelajar, kadar belajar, tahap pembelajaran, akses seperti aktiviti yang diubah mengikut kesesuaian pelajar, mengajar topik-topik yang sesuai dan mudah diterima oleh pelajar dahulu dan cara mengajar yang berbeza mengikut tahap murid.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, kepelbagaian budaya di sekolah telah mewujudkan kepelbagaian situasi di dan keadaan di dalam bilik darjah. Kepelbagaian yang timbul dari segi pembelajaran memerlukan usaha daripada guru untuk membentuk pelajar mengikut kemampuan mereka. Setiap murid mempunyai tahap dan kebolehan yang berbeza-beza. Jika kepelbagaian ini dapat diuruskan dengan baik, setiap murid dapat menerima pelajaran dengan selesa dan efektif. Hal ini seterusnya akan membawa kejayaan guru mencapai matlamat pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.

Rujukan

Nota kuliah KPS3014.

https://sosiopembelajaran.blogspot.com/2019/04/topik-11-pengurusan-pelbagai-budaya.html

https://mranuary.wordpress.com/topik-11-pengurusan-pelbagai-budaya/

TAJUK 7: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

TAJUK 7: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

Pendahuluan

Menurut Arbuckle (1965) kaunseling bukan bertujuan menolong seseorang individu untuk menyesuaikan diri dalam alam sosial, tetapi bertujuan untuk membantu individu memahami kelebihan, kelemahan dan potensi diri. Terdapat empat komponen utama iaitu kaunseling, bimbingan, penasihatan dan mentoring. Kaunseling adalah berfokuskan kepada masalah yang mana berbentuk arahan dan suruhan. Ciri-ciri mentoring adalah proses pembelajaran aktif mentor dan mentee. Penasihatan pula memfokuskan kepada masalah individu dan seterusnya proses memberi nasihat. Ciri-ciri bimbingan adalah memiliki tujuan ideal dan realitis dalam pelaksanaannya.

 

Isi-isi penting

1.    Menyelesaikan konflik yang berlaku pada murid

Kepentingan bimbingan dan kaunseling adalah bagi menyelesaikan konflik yang berlaku pada murid. Proses ini dapat membantu murid untuk mengurangkan beban emosi murid dan membantu mengurangkan rasa stress dalam diri murid. Selain itu, proses bimbingan dan kaunseling juga dapat meningkatkan kemahiran murid dalam membuat sesuatu keputusan. Sesi kaunseling atau penasihatan ini akan memberi murid keyakinan dalam membuat keputusan mereka sendiri dengan berpandukan kepada nasihat yang diberikan dan tidak perlu bergantung kepada keputusan orang lain. Seterusnya, melalui sesi bimbingan dan kaunseling ini, kaunselor juga dapat meningkatkan kemahiran mereka dalam megaplikasikan ilmu kaunseling kepada murid. Hal ini kerana, semakin banyak asalah yang telah diuruskan semakin banyak pengalaman yang akan kaunselor perolehi. Jadi ini secara tidak langsung akan mengasah lagi kemahiran mereka pada masa akan datang. Situasi ini turut memberi manfaat kepada kedua-dua pihak iaitu murid dapat memperoleh nasihat yang berguna dan kaunselor pula dapat meningkatkan kemahiran kaunseling mereka.

 

2.    Prinsip-prinsip dalam bimbingan dan kaunseling.

Seterusnya, prinsip-prinsip yang dititikberatkan di dalam bimbingan dan kaunseling terdiri daripada peluang, mengikut etika, tiada paksaan, merancang tindakan susulan dan kaunselor yang bertauliah. Setiap murid yang mempunyai masalah diberi peluang menerima nasihat tanpa mengira latar belakang mereka seperti kelas sosial, agama dan bangsa. Sebesar apapun masalah murid itu, selagi ianya berkaitan dengan pembelajaran dan disiplin, mereka dialu-alukan untuk mendapatkan sesi bimbingan dan kaunseling. Prinsip yang seterusnya adalah mengikut etika yang telah ditetapkan seperti prosedur dan tatacara bimbingan kaunseling. Guru kaunseling perlulah menjaga data peribadi murid dengan merahsiakan segala maklumat murid dan permasalahan yang diutarakan oleh murid tersebut. Hal ini juga akan menimbulkan rasa percaya yang lebih tinggi murid terhadap sistem kaunseling di sekolah. Sistem kaunseling di sekolah juga dijalankan tanpa paksaan dan jika murid benar-benar dirasakan perlu untuk mendapatkan bimbingan, guru boleh memujuk murid dengan cara yang baik. Setelah sesi kaunseling dijalankan, kaunselor perlulah merancang tindakan susulan supaya masalah yang berlaku dapat tidak timbul semula. Guru ataupun individu yang menjadi kaunselour perlulah bertauliah agar dapat membimbing pelajar dengan baik.

 

3.    Konsep paling berkesan dalam bimbingan dan kaunseling

Akhir sekali, konsep yang paling berkesan dalam melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling ini adalah gabungan antara bimbingan dan kaunseling. Gabungan ini akan mewujudkan interaksi dua hala antara kaunselor dan pelajar di dalam suasana yang muhibah. Hal ini kerana, kaunseling adalah proses memberi arahan dan suruhan yang berfokuskan kepada masalah individu tersebut untuk menyelesaikan masalah yang dialami dan disatukan dengan bimbingan yang mana mempunyai perancangan yang jelas dalam perlaksanaannya. Jadi dengan ini, guru dapat menyelesaiakan masalah murid dengan baik dan teratur.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pihak sekolah memainkan peranan penting dalam penasihatan murid kerana proses ini berjalan dengan lebih formal dan teratur di sekolah serta dibimbing oleh guru-guru kaunseling yang pakar di dalam bidang ini. Bimbingan dan kaunseling merupakan kaedah yang dapat membantu murid dalam menyelesaikan segala permasalahan mereka tidak kira masalah disiplin mahupun masalah pembelajaran. Proses bimbingan dan kaunseling perlulah menggunakan pendekatan yang berbeza bergantung kepada situasi dan masalah murid agar solusi yang tepat dapat dicari untuk menyelesaikan segala permasalahan dengan efektif.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 6 (Pengurusan penasihatan murid). https://docs.google.com/presentation/d/1C6jxTj5MFtfIuigcZcnnnN0fqUvwDe9n/edit?usp=sharing&ouid=107076675368896751420&rtpof=true&sd=true

https://www.slideshare.net/AzurahRazak/pengurusan-penasihatan-murid-18242709


Wednesday, December 15, 2021

TAJUK 6 – PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

TAJUK 6 – PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

Pengenalan

Tingkah laku adalah tindak tanduk manusia yang boleh diperhatikan, diukur serta dinilai sama ada tindakannya adalah benar atau tidak. Tingkah laku juga merupakan budaya, sikap emosi, nilai, etika, autoriti, hubungan baik, pujukan, paksaan dan genetik yang mempengaruhi tindakan manusia bagi sesuatu perkara. Disiplin amat berkait rapat dengan tingkah laku pelajar di sekolah. Disiplin bermaksud tingkah laku yang menepati ketetapan peraturan yang telah ditetapkan. Di sekolah, murid-murid perlu mengikut segala peraturan yang telah ditetapkan. Komponen pengurusan tingkah laku dan disiplin murid terdiri daripada tiga iaitu pengurusan tingkah laku, peraturan dan disiplin murid dan cara untuk menyelesaikan masalah disiplin pelajar.

 

Isi-isi penting

1.    Pengurusan tingkah laku

Bagi komponen pertama iaitu pengurusan tingkah laku, pengetua dan guru-guru bertanggungjawab terhadap segala perkara yang dilakukan oleh warga sekolah terhadap pelajar. Pihak sekolah berperanan untuk mendidik dan menjaga para pelajar. Pengetua perlu mengambil berat terhadap dokumen undang-undang sekolah dan sentiasa mengingatkan staf mengenai peraturan tersebut. Guru pula bertanggungjawab sebagai ibu bapa pelajar dan boleh didakwa sekiranya cuai. Prosedur tindakan disiplin terhadap pelajar haruslah adil dan saksama. Sekiranya seseorang pelajar itu melakukan kesalahan dan dihukum, guru perlu menjelaskan terlebih dahulu kesalahan pelajar tersebut. Setelah itu, pelajar dibenarkan untuk memberi keterangan dan membela diri. Sekiranya pelajar mengemukakan rayuan, guru mesti mendengar dan mempertimbangkan rayuan tersebut. Akhir sekali, pihak sekolah menjatuhkan hukuman yang sesuai terhadap pelajar setelah membuat pertimbangan dengan merujuk buku Tatacara Pengurusan Disiplin Sekolah dan Surat Pekeliling Ikhtisas. Pihak sekolah tidak boleh menjatuhkan sebarang hukuman sesuka hati tanpa merujuk dokumen-dokumen yang sahih.

 

2.    Peraturan dan disiplin murid.

Seterusnya adalah peraturan dan disiplin murid. Terdapat banyak peraturan-peraturan yang ditetapkan dan perlu dipatuhi oleh pihak sekolah dan murid di sekolah. Terdapat pelbagai kesalahan dan salah laku murid seperti jenayah, lucah, kekemasan diri, tidak pentingkan masa, tidak sopan dan biadap, menipu, ponteng, nakal dan lain-lain kes. Sekiranya didapati bersalah, murid boleh dikenakan hukuman seperti buang sekolah, gantung persekolahan, rotan, penahanan dalam kelas, denda wang (perlu mengambil kira kemampuan murid), dan nasihat atau amaran keras. Menurut Ordinan Pelajaran 1957 dan Peraturan Disiplin 1959, antara peraturan yang telah ditetapkan adalah guru besar bertanggungjawab terhadap disiplin sekolah dimana guru besar mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan murid-murid di sekolah (peraturan 4), guru besar boleh mewakilkan kuasa kepada guru-guru lain (peraturan 6) dan guru besar mempunyai kuasa menggantung persekolahan atau membuang murid (peraturan 8). Murid boleh membuat rayuan semula sekiranya dibuang atau digantung sekolah dan rayuan perlu dikemukakan melalui ibu bapa murid dengan budi bicara pihak sekolah.

 

3.    Cara mengatasi masalah disiplin dalam kalangan pelajar.

Akhir sekali adalah cara untuk mengatasi masalah disiplin dalam kalangan pelajar. Antaranya, membantu murid sedar akan kesalahan mereka seperti memberi nasihat untuk mengubah perlakuan mereka serta mengkaji punca-punca berlakunya masalah ini dengan bantuan guru kaunseling agar masalah murid dapat diselesaikan dengan baik. Selain itu, sekiranya kesalahan yang dilakukan oleh pelajar itu sangat serius, ianya perlulah diberitahu kepada guru besar dan dilaporkan kepada pihak berkuasa seperti pihak polis, JPN, AADK dan lain-lain supaya tindakan yang lebih keras dilakukan dan ini juga sebagai pengajaran kepada pelajar-pelajar lain. Program peningkatan konsep kendiri dan jati diri murid juga boleh dirangka di sekolah bagi memberi kesedaran kepada murid-murid agar sentiasa menjaga tingkah laku di sekolah.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pengurusan tingkah laku murid mestilah dilaksanakan sebaik mungkin oleh pihak sekolah agar dapat membanteras masalah disiplin di dalam kalangan murid yang semakin hari semakin berleluasa agar dapat membentuk murid yang lebih berdisiplin dan seterusnya seimbang dari segi akhlak dan intelek. Segala hukuman yang ingin dijalankan bagi tujuan memperbaiki dan memberi pengajaran kepada murid haruslah mengikut undang-undang yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa.

Rujukan

http://ffoliokps.blogspot.com/2018/11/topik-9-pengurusan-tingkah-laku-dan_14.html

https://missanco.wordpress.com/2018/11/15/topik-9/

Nota kuliah KPS3014


TAJUK 5 – STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN

TAJUK 5 – STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN

Pendahuluan

Bilik darjah adalah tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan merupakan tempat yang paling penting di dalam sesebuah sekolah. Pengurusan bilik darjah adalah proses yang memerlukan guru untuk mengurus kelas agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan. Bilik pembelajaran ataupun bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja pelajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan 20 hingga 30 orang pelajar di dalam satu-satu kelas. Pengurusan bilik darjah bertujuan membentuk dan memelihara tingkah laku murid agar dapat menyumbang kepada kelancaran proses penyampaian ilmu serta menghasilkan pengajaran yang cekap dan berkesan (James Ang Jit Eng, 2014). Terdapat tiga strategi dalam mengurus bilik pembelajaran.

 

Isi-isi penting

1.    Unsur fizikal bilik darjah

Antaranya, unsur fizikal bilik darjah iaitu penyusunan tempat duduk pelajar serta perabot di dalam kelas. Penyusunan di dalam bilik darjah amat penting kerana ini dapat menentukan sejauh mana keberkesanan pembelajaran pelajar sama ada berjaya atau tidak. Kedudukan pelajar mestilah disusun mengikut kesesuaian ataupun fizikal pelajar supaya mereka yang mempunyai fizikal lebih kecil tidak terhalang. Kedudukan pelajar juga tidak boleh diubah dengan kerap bagi mengelakkan kekeliruan pelajar semasa belajar. Hal ini kerana, pelajar akan berasa selesa dan telah menyesuaikan diri di tempat masing-masing sejak dari awal lagi. Jadi, sekiranya tempat duduk sering ditukar, ini akan sedikit sebanyak mengganggu fokus pelajar di dalam kelas. Meja guru pula mestilah diletakkan di hadapan kelas supaya mudah guru memantau murid ketika di dalam kelas. Guru juga perlu sentiasa berada sekitar meja pelajar sepanjang pembelajaran berlaku.

 

2.    Interaksi dalam bilik darjah

Seterusnya adalah interaksi di dalam bilik darjah. Interaksi adalah suatu proses tindak balas yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua pihak. Interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah adalah hasil daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Jenis-jenis interaksi yang bercorak lisan adalah interaksi sehala iaitu antara guru mengawal situasi di dalam kelas, dua hala iaitu interaksi antara guru dengan murid ataupun murid dengan murid, interaksi pelbagai hala berlaku antara guru dan murid serta murid dengan murid dan interaksi berkomputer. Bagi meningkatkan interaksi di dalam kelas, guru boleh menggunakan kaedah kerja berkumpulan, pengajaran berbentuk amali dan menggunakan kaedah pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran seperti sesi soal jawab, perbincangan, permainan dan lain-lain.

 

3.    Suasana pembelajaran yang positif

Akhir sekali, suasana pembelajaran yang positif di dalam bilik darjah. Suasana pembelajaran juga boleh dibahagikan kepada tiga iaitu suasana fizikal, sosial dan emosi. Suasana fizikal lebih kepada susun atur di dalam kelas serta penyusunan perabot yang bersesuaian di dalam kelas. Suasana sosial pula adalah interaksi di dalam kelas. Suasana emosi di dalam bilik darjah haruslah sentiasa positif supaya murid dapat belajar dengan tenang. Contohnya, guru boleh memberi pujian kepada pelajar jika mereka berjaya mencapai sesuatu. Hal ini turut dapat mengurangkan suasana emosi yang tegang dalam diri pelajar. Guru juga harus bijak dalam memimpin dan menggunakan kaedah pengajaran agar tidak menyebabkan pelajar belajar dalam keadaan tertekan dan takut. Guru perlu menegur kesalahan pelajar dengan baik dan tidak menyatakan sebarang sindiran sekiranya pelajar tidak dapat menjawab dengan betul. Suara dan bahasa yang digunakan ketika di dalam kelas juga haruslah jelas, tidak tegang dan berbentuk perbualan agar lebih mesra dan mudah untuk mendekati pelajar.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah mestilah dilakukan dengan baik agar proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar serta memberi keselesaan kepada pelajar dan guru itu sendiri untuk terus fokus di dalam kelas. Strategi yang dirangka haruslah mengambil kira unsur fizikal, interaksi dan juga suasana bilik darjah supaya dapat memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat berlaku seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.

Rujukan

https://www.scribd.com/document/90614970/Definisi-Bilik-Darjah

Eng, J. A. J. (2014). Pengurusan bilik darjah: Strategi-strategi mewujudkan komuniti pembelajaran berkesan. PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.

Nota kuliah KPS3014.

Monday, December 13, 2021

TAJUK 3 – PENGURUSAN BILIK DARJAH

TAJUK 3 – PENGURUSAN BILIK DARJAH

Pendahuluan

Menurut Chek Mat (2007), pengurusan adalah proses perancangan, pengorganisasian dan pengawalan yang dilaksanakan dengan cekap serta berkesan demi mencapai matlamat sesebuah orgnisasi. Bilik darjah pula bermaksud sebuah ruang yang mengandungi sekumpulan pelajar yang berada di bawah jagaan seorang guru (S. Mook Soon, 2011). Jadi pengurusan bilik darjah dapat di definisikan sebagai suatu proses yang memerlukan guru mengurus ruang pembelajaran agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa komponen pengurusan bilik darjah.

 

Isi-isi penting

1. Pentadbiran bilik darjah

Antaranya, pentadbiran bilik darjah. Pentadbiran di dalam bilik darjah adalah proses seseorang guru mengawal dan mentadbir organisasi bilik darjah. Pentadbiran ini boleh dilaksanakan dengan mengambil kira aspek carta organisasi, jawatan pelajar, jadual tugasan dan kedudukan murid di dalam kelas. Bagi memastikan keadilan di dalam melantik ahli-ahli untuk mengetuai organisasi di dalam kelas seperti jawatan ketua kelas, penolong, bendahari dan ahli jawatankuasa, guru boleh melaksanakan undian dan mengambil kira pendapat seluruh pelajar di dalam kelas. Carta organisasi ini penting bagi melancarkan pengurusan murid di dalam bilik darjah.

 

2. Susun atur bilik darjah

Seterusnya adalah susun atur fizikal bilik darjah. Susun atur di dalam bilik darjah juga adalah penting supaya murid dan guru dapat sama-sama belajar dan mengajar dalam keadaan yang selesa. Susun atur meja dan kerusi pelajar mestilah tidak menghalang pandangan pelajar supaya murid tidak mengalami kesukaran untuk melihat guru dan papan tulis. Penyusunan meja Abad ke-21 seperti yang disarankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia adalah efektif kerana para pelajar disusun secara berkumpulan. Susunan ini menggalakkan dan memudahkan aktviti perbincangan di dalam kelas.

 

3. Sudut pembelajaran

Akhir sekali, sudut pembelajaran merupakan komponen dalam pengurusan bilik darjah. Sebuah sudut pembelajaran yang menyediakan maklumat-maklumat ringkas dan boleh memberi info secara pantas kepada pelajar wajar diwujudkan. Sudut pembelajaran ini perlulah merangkumi setiap subjek yang dipelajari oleh murid supaya dapat membantu murid dalam membuat ringkasan topic matapelajaran yang mereka belajar. Sudut pembelajaran selalunya berada di belakang kelas. Kemudahan seperti papan maklumat dan meja atau rak tambahan boleh disediakan untuk melengkapkan sudut pembelajaran ini.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah adalah melibatkan pengurusan pentadbiran bilik darjah, susun atur fizikal di dalam kelas dan sudut pembelajaran. Segala proses perancangan dan pengorganisasian di dalam pengurusan bilik darjah perlulah dilakukan dengan sebaik mungkin dan mengambil kira pelbagai faktor yang boleh membawa kepada keberkesanan pengurusan ini.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 4 (Pengurusan bilik darjah). https://drive.google.com/file/d/1JiwCjkcJvH4RqUrsih0ixZs4xIpbscy/view?usp=sharing

https://naadcoff1317.blogspot.com/2021/01/tajuk-6-pengurusan-bilik-darjah.html

https://www.slideshare.net/Asyikin4996/bab-6-pengurusan-bilik-darjah