TAJUK 6 – PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
Pengenalan
Tingkah
laku adalah tindak tanduk manusia yang boleh diperhatikan, diukur serta dinilai
sama ada tindakannya adalah benar atau tidak. Tingkah laku juga merupakan
budaya, sikap emosi, nilai, etika, autoriti, hubungan baik, pujukan, paksaan
dan genetik yang mempengaruhi tindakan manusia bagi sesuatu perkara. Disiplin
amat berkait rapat dengan tingkah laku pelajar di sekolah. Disiplin bermaksud
tingkah laku yang menepati ketetapan peraturan yang telah ditetapkan. Di
sekolah, murid-murid perlu mengikut segala peraturan yang telah ditetapkan.
Komponen pengurusan tingkah laku dan disiplin murid terdiri daripada tiga iaitu
pengurusan tingkah laku, peraturan dan disiplin murid dan cara untuk
menyelesaikan masalah disiplin pelajar.
Isi-isi
penting
1. Pengurusan
tingkah laku
Bagi
komponen pertama iaitu pengurusan tingkah laku, pengetua dan guru-guru bertanggungjawab
terhadap segala perkara yang dilakukan oleh warga sekolah terhadap pelajar.
Pihak sekolah berperanan untuk mendidik dan menjaga para pelajar. Pengetua
perlu mengambil berat terhadap dokumen undang-undang sekolah dan sentiasa
mengingatkan staf mengenai peraturan tersebut. Guru pula bertanggungjawab
sebagai ibu bapa pelajar dan boleh didakwa sekiranya cuai. Prosedur tindakan
disiplin terhadap pelajar haruslah adil dan saksama. Sekiranya
seseorang pelajar itu melakukan kesalahan dan dihukum, guru perlu menjelaskan
terlebih dahulu kesalahan pelajar tersebut. Setelah itu, pelajar dibenarkan
untuk memberi keterangan dan membela diri. Sekiranya pelajar mengemukakan
rayuan, guru mesti mendengar dan mempertimbangkan rayuan tersebut. Akhir
sekali, pihak sekolah menjatuhkan hukuman yang sesuai terhadap pelajar setelah
membuat pertimbangan dengan merujuk buku Tatacara Pengurusan Disiplin Sekolah
dan Surat Pekeliling Ikhtisas. Pihak sekolah tidak boleh menjatuhkan sebarang
hukuman sesuka hati tanpa merujuk dokumen-dokumen yang sahih.
2. Peraturan
dan disiplin murid.
Seterusnya
adalah peraturan dan disiplin murid. Terdapat banyak peraturan-peraturan
yang ditetapkan dan perlu dipatuhi oleh pihak sekolah dan murid di sekolah. Terdapat
pelbagai kesalahan dan salah laku murid seperti jenayah, lucah, kekemasan diri,
tidak pentingkan masa, tidak sopan dan biadap, menipu, ponteng, nakal dan
lain-lain kes. Sekiranya didapati bersalah, murid boleh dikenakan hukuman
seperti buang sekolah, gantung persekolahan, rotan, penahanan dalam kelas,
denda wang (perlu mengambil kira kemampuan murid), dan nasihat atau amaran
keras. Menurut Ordinan Pelajaran 1957 dan Peraturan Disiplin 1959, antara
peraturan yang telah ditetapkan adalah guru besar bertanggungjawab terhadap
disiplin sekolah dimana guru besar mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan
murid-murid di sekolah (peraturan 4), guru besar boleh mewakilkan kuasa kepada
guru-guru lain (peraturan 6) dan guru besar mempunyai kuasa menggantung
persekolahan atau membuang murid (peraturan 8). Murid boleh membuat rayuan
semula sekiranya dibuang atau digantung sekolah dan rayuan perlu dikemukakan
melalui ibu bapa murid dengan budi bicara pihak sekolah.
3. Cara
mengatasi masalah disiplin dalam kalangan pelajar.
Akhir
sekali adalah cara untuk mengatasi masalah disiplin dalam kalangan pelajar.
Antaranya, membantu murid sedar akan kesalahan mereka seperti memberi nasihat
untuk mengubah perlakuan mereka serta mengkaji punca-punca berlakunya masalah
ini dengan bantuan guru kaunseling agar masalah murid dapat diselesaikan dengan
baik. Selain itu, sekiranya kesalahan yang dilakukan oleh pelajar itu sangat
serius, ianya perlulah diberitahu kepada guru besar dan dilaporkan kepada pihak
berkuasa seperti pihak polis, JPN, AADK dan lain-lain supaya tindakan yang
lebih keras dilakukan dan ini juga sebagai pengajaran kepada pelajar-pelajar
lain. Program peningkatan konsep kendiri dan jati diri murid juga boleh
dirangka di sekolah bagi memberi kesedaran kepada murid-murid agar sentiasa
menjaga tingkah laku di sekolah.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
pengurusan tingkah laku murid mestilah dilaksanakan sebaik mungkin oleh pihak
sekolah agar dapat membanteras masalah disiplin di dalam kalangan murid yang
semakin hari semakin berleluasa agar dapat membentuk murid yang lebih
berdisiplin dan seterusnya seimbang dari segi akhlak dan intelek. Segala
hukuman yang ingin dijalankan bagi tujuan memperbaiki dan memberi pengajaran
kepada murid haruslah mengikut undang-undang yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa.
Rujukan
http://ffoliokps.blogspot.com/2018/11/topik-9-pengurusan-tingkah-laku-dan_14.html
https://missanco.wordpress.com/2018/11/15/topik-9/
Nota
kuliah KPS3014
No comments:
Post a Comment