TAJUK 10 – SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Pendahuluan
Sekolah
merupakan pusat penyebaran ilmu untuk mendidik individu. Menurut Kamus Dewan
Edisi keempat, sekolah membawa maksud tempat untuk belajar, menerima pelajaran,
mengajar dan memberi pelajaran. Persekitaran pula membawa maksud kawasan
sekeliling pada sesuatu tempat. Persekitaran ini tidak terhad kepada alatan
atau benda sahaja. Manusia atau kelompok masyarakat yang mengelilingi individu
juga dapat diklasifikasikan sebagai persekitaran. Sekolah perlu berhubung
dengan masyarakat kerana sekolah juga adalah sebahagian daripada masyarakat.
Sekolah ditubuhkan kerana masyarakat memerlukannya dan masyarakat perlu
bekerjasama dengan pihak sekolah bagi memastikan matlamat sekolah dapat
dicapai. Proses pembelajaran dan pengajaran ini tidak seharusnya dibiar atas
tanggungjawab pihak sekolah sahaja. Meskipun sekolah kini memberi pembelajaran
yang seiring dengan perkembangan waktu serta pengajaran mengenai keterampilan,
ibu bapa dan masyarakat juga perlu bersama-sama dengan pihak sekolah untuk
mencapai matlamat yang ditetapkan.
Isi-isi Penting
1. Faktor yang mempengaruhi corak pengurusan dan
pembelajaran di sekolah.
Terdapat
dua faktor yang mempengaruhi corak pengurusan dan pembelajaran murid di
sekolah iaitu faktor luaran dan faktor dalaman. Faktor dalaman terdiri
daripada interaksi antara pihak pentadbir, guru dan murid. Manakala faktor
luaran adalah interaksi tiga dimensi antara pihak sekolah, ibu bapa dan
komuniti di dalam masyarakat. Hubungan antara faktor luaran dan faktor dalaman
adalah apabila faktor luaran seperti kelas sosial, etnik dan gender
mempengaruhi pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah. Contohnya, murid yang
berasal daripada golongan berada dan kaya-raya mempunyai pelbagai akses dan
kemudahan yang dapat membantu mereka meningkatkan keterlibatan pembelajaran di
dalam kelas. Jika pembelajaran di dalam kelas semakin baik, ini akan mewujudkan
suasana pembelajaran yang lebih seronok.
2. Hubungan
dalaman.
Hubungan
dalaman antara pihak pentadbir, guru dan murid penting bagi
memastikan gaya kepimpinan, peranan guru dan bentuk interaksi yang berlaku
dapat memberi manfaat kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah.
Kepimpinan yang berkesan akan melahirkan situasi pengajaran dan pembelajaran
yang efektif. Hal ini membawa kepada banyak lagi pencapaian yang melibatkan
masyarakat seperti pencapaian akademik dan sahsiah individu di dalam sesebuah
masyarakat. Pengetua sebagai ketua pentadbiran sekolah haruslah mempunyai
interaksi atau hubugan yang baik dengan para guru dan guru juga haruslah
mempunyai interaksi yang baik dengan pihak pentadbir.
3. Hubungan
dengan pihak luar.
Selain itu, hubungan sekolah dan dengan
pihak luar adalah seperti hunungan dengan ibu bapa dan komuniti di dalam
masyarakat. Hubungan ini dapat menjayakan pelbagai program yang dijalankan atau
bakal dijalankan di sekolah. Pengetua terutamanya sebagai ketua pentadbiran
haruslah memebentuk satu hubungan yang baik dengan pihak Persatuan Ibu Bapa dan
Guru (PIBG). Namun begitu, guru juga berperanan untuk membentuk jalinan ini.
Dengan adanya jalinan dengan ibu bapa, pihak sekolah juga dapat melibatkan
komuniti masyarakat untuk menjayakan aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
Hubungan tiga dimensi antara pihak sekolah, ibu bapa dan komuniti dapat membantu dalam mencapai matlamat
sekolah. Hubungan yang akrab antara pihak luar dapat membawa faedah dan sinergi
kepada semua pihak yang terlibat.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
sekolah berdiri sebagai sebuah institusi sosial dan ianya tidak wujud untuk
bersendirian. Masyarakat dan sekolah saling memerlukan kerana sekolah adalah
agen perubahan setiap lapisan masyarakat. Kejayaan di sekolah akan menghasilkan
kejayaan masyarakt dan kejayaan masyarakat dalam pelbagai aspek akan memberi
kesan yang baik kepada proses pembentukan murid di sekolah. Sekolah bertindak
sebagai agen perubahan masyarakat kerana setiap individu mendapat pembelajaran
di sekolah.
Rujukan
http://mrhafizzul.blogspot.com/2018/11/bab-13-sekolah-dan-persekitaran.html
https://www.slideshare.net/shockgadof/hub-sekolah-dgn-masysekguru
No comments:
Post a Comment