TAJUK 12 – INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
Pendahuluan
Interaksi
merupakan tindakan atau tindak balas antara dua pihak atau lebih. Interaksi
dalam pembelajaran berkait rapat dengan jalinan hubungan antara guru dengan
pelajar. Di dalam konsep pendidikan, interaksi dapat dilihat melalui interaksi
guru dan murid di dalam bilik darjah. Menurut Abdul Rashid Jamian (2013), guru
perlu bijak dalam memilih pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai bagi
strategi pengajaran. Kesan pengajaran yang efektif lahir daripada kemahiran
guru yang dapat merangsang murid untuk berfikir secara kritis dan kreatif,
seterusnya dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan berkesan. Terdapat
beberapa bentuk interaksi di dalam bilik darjah.
Isi-isi penting
1.
Interaksi sehala
Antaranya,
interaksi sehala yang mana interaksi ini
agak pasif dan murid hanya dipaksa untuk menerima sahaja apa yang diberikan
oleh guru tidak kira sama ada ilmu pengetahuan mahupun arahan. Guru yang
mengamalkan interaksi sehala ini boleh dikatakan menggunakan pendekatan
autoritarian dimana pelajar tiada kuasa untuk berinteraksi dengan orang lain
ketika di dalam kelas. Situasi ini akan menghadkan interaksi di dalam kelas dan
menyebabkan pelajar tidak dapat mengembangkan idea dan pemikiran mereka.
2.
Interaksi dua hala
Seterusnya
adalah interaksi dua hala. Interaksi
ini merupakan jenis interaksi yang aktif
kerana berlaku komunikasi antara dua pihak. Contohnya, guru bertanyakan soalan
kepada pelajar dan pelajar menjawab soalan guru ataupun sebaliknya, murid
bertanya kepada guru dan guru menjawab persoalan murid. Akan tetapi, interaksi
ini hanya berlaku antara dua pihak iaitu guru dan murid. Tiada sebarang
interaksi antara murid dengan murid yang lain.
3.
Interaksi kumpulan
Akhir
sekali adalah interaksi kumpulan.
Interaksi ini melibatkan komunikasi
antara pelajar dan guru adalah sebagai pemudah cara. Interaksi ini boleh
dilakukan dengan memberi tugasan secara berkumpulan kepada pelajar dan guru
bertindak sebagai pembimbing. Aktiviti seperti ini akan menggalakkan pelajar
untuk lebih aktif di dalam kelas dan saling bertukar pendapat dengan rakan-rakan.
Situasi ini akan membantu pelajar untuk mengembangkan lagi idea kreatif mereka.
Aktiviti yang dijalankan secara berkumpulan juga akan memupuk nilai kerjasama
dan sikap saling bertolak ansur antara pelajar terutamanya sekolah yang
berbilang bangsa. Interaksi ini kemudiannya akan membiasakan pelajar dengan
interaksi sosial yang mana melibatkan kumpulan yang lebih besar iaitu di
kalangan masyarakat.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
interaksi merupakan satu komponen yang sangat penting dalam proses pengajaran
dan pembelajaran kerana melalui interaksi, murid dan guru dapat sama-sama
melahirkan suasana pembelajaran yang lebih efektif dan kondusif. Komunikasi
yang berlaku antara guru dan pelajar, pelajar dan pelajar yang lain akan mengeratkan
lagi hubungan setiap individu di dalam bilik darjah serta para pelajar juga
akan berasa selesa dengan guru dan rakan-rakan mereka kerana dapat berinteraksi
dengan baik.
Rujukan
Jamian,
A. R., Othman, S., & Ishak, S. (2016). Interaksi dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 3(1),
42-51.
https://remiefarizf.wordpress.com/2018/12/27/bab-2-interaksi-dan-pembelajaran/
No comments:
Post a Comment