Saturday, December 18, 2021

TAJUK 11 – PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

TAJUK 11 – PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

Pendahuluan

Pengurusan merupakan suatu proses merancang, memimpin serta mengawal usaha-usaha ahli organisasi untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Alam pembelajaran pula bermaksud suatu keadaan atau suasana belajar yg dapat merangsang minat belajar murid-murid dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku kearah yang positif daripada tidak tahu apa-apa kepada mengetahuinya. Pengurusan pembelajaran dapat dibincangkan dalam tiga komponen iaitu persediaan ke alam sekolah, kajian di sekolah dan Rancangan Orientasi Sekolah (ROS).

 

Isi-isi penting

1.    Persediaan ke alam perksekolahan

Persediaan ke alam persekolahan ini dibincangkan lebih terarah kepada guru dimana guru perlu merancang pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Perancangan penting bagi memenuhi masa yang diperuntukkan, mencapai objektif atau maltamat yang telah ditetapkan, pengajaran berkesan ketika waktu pengajaran dan teknik mengajar menarik perhatian pelajar untuk lebih fokus di dalam kelas. Terdapat dua objektif pengajaran iaitu objektif implisit dan eksplisit. Objektif implisit melibatkan tingkah laku yang ketara seperti memahami, mengetahui dan menghargai sesuatu yang telah diajar oleh guru. Manakala, objektif eksplisit pula adalah perubahan yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan, memberikan contoh dan menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang diajar oleh guru. Bagi mencapai segala objektif ini, guru perlu mempunyai buku rekod mengajar dan elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam merekabentuk pengajaran adalah objektif pengajaran, strategi pengajaran yang sesuai, bahan bantu mengajar dan maklum balas pelajar serta penilaian terhadap pelajar.

 

2.    Persediaan dan cara-cara mengurus alam pembelajaran.

Guru perlu melakukan persediaan yang sebaiknya sebelum memulakan pengajaran supaya proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berjalan dengan lancar. Antara persediaan yang perlu dilakukan oleh guru adalah bersedia daripada segi ilmu pengajaran dan isi pelajaran yang hendak diajarkan, persediaan bahan pengajaran seperti nota-nota dan buku rujukan, alat bantu mengajar di dalam kelas, persediaan ruang pengajaran dan kemahiran dalam pengajaran. Cara-cara mengurus alam pembelajaran adalah dengan memastikan bilik darjah dalam keadaan kondusif.  Guru juga perlu bersedia dalam melaksanakan PdP seperti mengatur masa dengan baik. Hal ini bagi memastikan guru dapat menghabiskan pelajaran agar tidak mengganggu kelancaran topik-topik seterusnya. Mewujudkan pembelajaran abad ke-21 akan memudahkan guru dan pelajar untuk membuat perbincangan di dalam kelas. Akhir sekali, guru perlu bijak mewujudkan suasana harmoni antara guru dan pelajar agar tidak berlaku salah faham dan pelajar juga akan lebih berasa selesa untuk berkomunikasi dengan guru.

 

3.    Kajian di sekolah dan Rancangan Orientasi sekolah (ROS).

Komponen kedua adalah kajian di sekolah. Kajian di sekolah ini perlu dilakukan oleh para tenaga pengajar untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran yang selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kajian kes bertujuan untuk melatih lebih ramai pegawai termasuklah jurulatih dan pendidik di Kementerian Pelajaran untuk mengeluarkan kajian kes yang berkualiti. Komponen ketiga adalah Rancangan Orientasi Sekolah (ROS). Rancangan ini mempunyai adalah untuk memberi peluang kepada guru pelatih bagi memahami situasi di sekolah. Ianya memberi pendedahan awal kepada guru pelatih tentang keadaan sebenar di sekolah dan situasi sebenar apabila mereka masuk ke lam pekerjaan kelak. Jika di UPSI, rancangan ini adalah seperti Program Perantis Guru (PPG) yang mana dilaksanakan pada semester dua dan empat. Tempoh perlaksanaannya adalah selama seminggu bagi PPG 1 dan dua minggu bagi PPG 2. Bidang tumpuan bagi tugasan guru pelatih di sekolah yang telah dipilih termasuk pengurusan sekolah, prasarana, kurikulum atau program bimbingan dan kaunseling dan ko-kurikulum. Guru pelatih akan dibimbing oleh guru pendamping serta pensyarah bimbingan sepanjang menjalankan program ini.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pihak sekolah, pihak universiti dan para guru pelatih perlulah bekerjasama bagi memastikan pengurusan alam pembelajaran dapat dilaksanakan dengan baik dan teratur. Pengurusan alam pembelajaran ini penting bagi mendedahkan kepada bakal guru akan situasi sebenar di sekolah dan cara untuk mereka mengaplikasikan segala ilmu pendidikan yang telah dipelajari di dalam kelas. Pengurusan ini juga tidak hanya tertumpu kepada bakal guru, malah para pendidik dan pihak-pihak yang bertanggungjawab juga memainkan peranan penting dalam pengurusan pembelajaran agar kualiti pengajaran dan pembelajaran di negara ini dapat ditingkatkan lagi bagi mencapai matlamat FPK.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 9 (Pengurusan alam pembelajaran) : https://drive.google.com/file/d/1CLFJ7QuM8UUl73W5KYaZxn3aEQXJ5cb5/view?usp=sharing

Nota kuliah KPS3014

http://anyflip.com/ibsfi/sylk/basic


No comments:

Post a Comment