Friday, December 17, 2021

TAJUK 8 – PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

TAJUK 8 – PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Pengenalan

Kepelbagaian membawa maksud pelbagai jenis dan budaya pula ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi, sifat budaya yang mengenai kebudayaan yang sudah maju. Pelbagai budaya di sekolah boleh dibahagikan kepada pelbagai jenis perbezaan seperti kebolehan, kesediaan dan motivasi pelajar. Selain itu, terdapat juga kepelbagaian budaya daripada segi latar belakang, agama, dan bangsa. Dari segi perbezaan budaya pembelajaran seperti kebolehan, kesediaan dan motivasi pelajar, ianya memerlukan kaedah dan teknik pengajaran yang berbeza di dalam kelas. Hal ini kerana, tahap kebolehan pelajar adalah tidak sama dan mereka perlu dibimbing mengikut tahap kebolehan masing-masing dalam menerima pelajaran. Terdapat dua pendekatan untuk menangani kepelbagaian antara pelajar ini, iaitu pendekatan pelajar sebagai individu dan pendekatan kurikulum.

 

Isi-isi penting

1.    Pendekatan pelajar sebagai individu.

Pendekatan pelajar dari segi individu adalah dengan membezakan pelajar dari segi ciri-ciri mereka seperti kecacatan, latar belakang sosial atau sifat-sifat psikologi. Sekiranya pelajar dikenalpasti sebagai murid istimewa atau berkeperluan khas, para pelajar perlu diasingkan kepada mereka yang istimewa dan pelajar yang normal. Hal ini dilakukan bagi memastikan perancangan serta peruntukan yang sesuai dapat disediakan dalam menangani perbezaan ini. Pendekatan ini lebih kepada andaian bahawa kesukaran pendidikan terletak dalam diri pelajar yang mana terdapat pelajar yang mempunyai ciri yang berbeza daripada normal. Oleh itu, tumpuan perlu diberikan kepada pelajar-pelajar ini supaya mereka diasingkan mengikut tahap kebolehan masing-masing kerana ianya lebih mudah untuk mengajar sekumpulan murid yang mempunyai tahap kebolehan atau kepayahan yang sama.

 

2.    Pendekatan dari segi kurikulum.

Seterusnya adalah pendekatan kurikulum. Pendekatan ini bertujuan untuk memahami masalah atau kesukaran yang dialami oleh pelajar dalam proses pembelajaran dan persekolahan. Dengan adanya pendekatan kurikulum yang berbeza, pelajar bukan sahaja dapat dibahagikan kepada kelas yang berbeza, malah mereka juga dapat dibahagiakn kepada sekolah yang berbeza mengikut kebolehan mereka. Contohnya, mewujudkan kelas atau sekolah yang khas untuk pelajar-pelajar istimewa dan berkeperluan khas. Kurikulum atau sukatan pelajaran yang digunakan untuk pelajar-pelajar isitimewa ini juga adalah berbeza daripada pelajar yang normal. Pendekatan kurikulum juga membantu guru untuk lebih mahir dalam menterjemahkan situasi dan keadaan di dalam bilik darjah. Pendekatan ini membantu guru mengenalpasti kelemahan dan kelebihan pelajar serta membolehkan guru melakukan penambahbaikan yang bersesuaian dengan situasi pelajar.

 

3.    Kebaikan pendekatan yang diamalkan.

Terdapat pelbagai kebaikan daripada pendekatan untuk menangani kepelbagaian budaya di sekolah ini. Antaranya adalah untuk menggalakkan membolehkan pelajar yang datang daripada latar belakang dan kebolehan yang berbeza mendapatkan pelajaran. Pelajar yang bijak, sederhana dan pelajar yang mempunyai kekurangan fizikal semuanya dapat bersekolah dan membuktikan tahap kefahaman, pengetahuan dan kebolehan diri mereka. Tindakan ini juga membolehkan guru-guru untuk memberi tugas kepada pelajar mengikut kesesuaian dan relevan dengan kebolehan mereka. Terdapat banyak lagi komponen yang boleh diubahsuai oleh guru mengikut keperluan pelajar dan kurikulum seperti isi kandungan pembelajaran, minat pelajar, kadar belajar, tahap pembelajaran, akses seperti aktiviti yang diubah mengikut kesesuaian pelajar, mengajar topik-topik yang sesuai dan mudah diterima oleh pelajar dahulu dan cara mengajar yang berbeza mengikut tahap murid.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, kepelbagaian budaya di sekolah telah mewujudkan kepelbagaian situasi di dan keadaan di dalam bilik darjah. Kepelbagaian yang timbul dari segi pembelajaran memerlukan usaha daripada guru untuk membentuk pelajar mengikut kemampuan mereka. Setiap murid mempunyai tahap dan kebolehan yang berbeza-beza. Jika kepelbagaian ini dapat diuruskan dengan baik, setiap murid dapat menerima pelajaran dengan selesa dan efektif. Hal ini seterusnya akan membawa kejayaan guru mencapai matlamat pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.

Rujukan

Nota kuliah KPS3014.

https://sosiopembelajaran.blogspot.com/2019/04/topik-11-pengurusan-pelbagai-budaya.html

https://mranuary.wordpress.com/topik-11-pengurusan-pelbagai-budaya/

No comments:

Post a Comment