TAJUK 5 – STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
Pendahuluan
Bilik
darjah adalah tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan
merupakan tempat yang paling penting di dalam sesebuah sekolah. Pengurusan
bilik darjah adalah proses yang memerlukan guru untuk mengurus kelas agar
aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan. Bilik
pembelajaran ataupun bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi,
meja pelajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan 20 hingga 30
orang pelajar di dalam satu-satu kelas. Pengurusan bilik darjah bertujuan
membentuk dan memelihara tingkah laku murid agar dapat menyumbang kepada
kelancaran proses penyampaian ilmu serta menghasilkan pengajaran yang cekap dan
berkesan (James Ang Jit Eng, 2014). Terdapat tiga strategi dalam mengurus bilik pembelajaran.
Isi-isi penting
1. Unsur fizikal bilik darjah
Antaranya,
unsur fizikal bilik darjah iaitu
penyusunan tempat duduk pelajar serta perabot di dalam kelas. Penyusunan di
dalam bilik darjah amat penting kerana ini dapat menentukan sejauh mana
keberkesanan pembelajaran pelajar sama ada berjaya atau tidak. Kedudukan
pelajar mestilah disusun mengikut kesesuaian ataupun fizikal pelajar supaya
mereka yang mempunyai fizikal lebih kecil tidak terhalang. Kedudukan pelajar
juga tidak boleh diubah dengan kerap bagi mengelakkan kekeliruan pelajar semasa
belajar. Hal ini kerana, pelajar akan berasa selesa dan telah menyesuaikan diri
di tempat masing-masing sejak dari awal lagi. Jadi, sekiranya tempat duduk
sering ditukar, ini akan sedikit sebanyak mengganggu fokus pelajar di dalam
kelas. Meja guru pula mestilah diletakkan di hadapan kelas supaya mudah guru
memantau murid ketika di dalam kelas. Guru juga perlu sentiasa berada sekitar
meja pelajar sepanjang pembelajaran berlaku.
2. Interaksi
dalam bilik darjah
Seterusnya
adalah interaksi di dalam bilik darjah.
Interaksi adalah suatu proses tindak balas yang berlaku di antara
sekurang-kurangnya dua pihak. Interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah
adalah hasil daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Jenis-jenis interaksi
yang bercorak lisan adalah interaksi sehala iaitu antara guru mengawal situasi
di dalam kelas, dua hala iaitu interaksi antara guru dengan murid ataupun murid
dengan murid, interaksi pelbagai hala berlaku antara guru dan murid serta murid
dengan murid dan interaksi berkomputer. Bagi meningkatkan interaksi di dalam
kelas, guru boleh menggunakan kaedah kerja berkumpulan, pengajaran berbentuk
amali dan menggunakan kaedah pengajaran yang boleh menghidupkan suasana
pembelajaran seperti sesi soal jawab, perbincangan, permainan dan lain-lain.
3. Suasana
pembelajaran yang positif
Akhir
sekali, suasana pembelajaran yang
positif di dalam bilik darjah. Suasana pembelajaran juga boleh dibahagikan
kepada tiga iaitu suasana fizikal, sosial dan emosi. Suasana fizikal lebih
kepada susun atur di dalam kelas serta penyusunan perabot yang bersesuaian di
dalam kelas. Suasana sosial pula adalah interaksi di dalam kelas. Suasana emosi
di dalam bilik darjah haruslah sentiasa positif supaya murid dapat belajar dengan
tenang. Contohnya, guru boleh memberi pujian kepada pelajar jika mereka berjaya
mencapai sesuatu. Hal ini turut dapat mengurangkan suasana emosi yang tegang
dalam diri pelajar. Guru juga harus bijak dalam memimpin dan menggunakan kaedah
pengajaran agar tidak menyebabkan pelajar belajar dalam keadaan tertekan dan
takut. Guru perlu menegur kesalahan pelajar dengan baik dan tidak menyatakan
sebarang sindiran sekiranya pelajar tidak dapat menjawab dengan betul. Suara
dan bahasa yang digunakan ketika di dalam kelas juga haruslah jelas, tidak
tegang dan berbentuk perbualan agar lebih mesra dan mudah untuk mendekati
pelajar.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
strategi pengurusan bilik darjah mestilah dilakukan dengan baik agar proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar serta memberi keselesaan
kepada pelajar dan guru itu sendiri untuk terus fokus di dalam kelas. Strategi
yang dirangka haruslah mengambil kira unsur fizikal, interaksi dan juga suasana
bilik darjah supaya dapat memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat
berlaku seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.
Rujukan
https://www.scribd.com/document/90614970/Definisi-Bilik-Darjah
Eng, J.
A. J. (2014). Pengurusan bilik darjah: Strategi-strategi mewujudkan
komuniti pembelajaran berkesan. PTS Publications & Distributors Sdn
Bhd.
Nota kuliah KPS3014.
No comments:
Post a Comment