Friday, December 17, 2021

TAJUK 7: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

TAJUK 7: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

Pendahuluan

Menurut Arbuckle (1965) kaunseling bukan bertujuan menolong seseorang individu untuk menyesuaikan diri dalam alam sosial, tetapi bertujuan untuk membantu individu memahami kelebihan, kelemahan dan potensi diri. Terdapat empat komponen utama iaitu kaunseling, bimbingan, penasihatan dan mentoring. Kaunseling adalah berfokuskan kepada masalah yang mana berbentuk arahan dan suruhan. Ciri-ciri mentoring adalah proses pembelajaran aktif mentor dan mentee. Penasihatan pula memfokuskan kepada masalah individu dan seterusnya proses memberi nasihat. Ciri-ciri bimbingan adalah memiliki tujuan ideal dan realitis dalam pelaksanaannya.

 

Isi-isi penting

1.    Menyelesaikan konflik yang berlaku pada murid

Kepentingan bimbingan dan kaunseling adalah bagi menyelesaikan konflik yang berlaku pada murid. Proses ini dapat membantu murid untuk mengurangkan beban emosi murid dan membantu mengurangkan rasa stress dalam diri murid. Selain itu, proses bimbingan dan kaunseling juga dapat meningkatkan kemahiran murid dalam membuat sesuatu keputusan. Sesi kaunseling atau penasihatan ini akan memberi murid keyakinan dalam membuat keputusan mereka sendiri dengan berpandukan kepada nasihat yang diberikan dan tidak perlu bergantung kepada keputusan orang lain. Seterusnya, melalui sesi bimbingan dan kaunseling ini, kaunselor juga dapat meningkatkan kemahiran mereka dalam megaplikasikan ilmu kaunseling kepada murid. Hal ini kerana, semakin banyak asalah yang telah diuruskan semakin banyak pengalaman yang akan kaunselor perolehi. Jadi ini secara tidak langsung akan mengasah lagi kemahiran mereka pada masa akan datang. Situasi ini turut memberi manfaat kepada kedua-dua pihak iaitu murid dapat memperoleh nasihat yang berguna dan kaunselor pula dapat meningkatkan kemahiran kaunseling mereka.

 

2.    Prinsip-prinsip dalam bimbingan dan kaunseling.

Seterusnya, prinsip-prinsip yang dititikberatkan di dalam bimbingan dan kaunseling terdiri daripada peluang, mengikut etika, tiada paksaan, merancang tindakan susulan dan kaunselor yang bertauliah. Setiap murid yang mempunyai masalah diberi peluang menerima nasihat tanpa mengira latar belakang mereka seperti kelas sosial, agama dan bangsa. Sebesar apapun masalah murid itu, selagi ianya berkaitan dengan pembelajaran dan disiplin, mereka dialu-alukan untuk mendapatkan sesi bimbingan dan kaunseling. Prinsip yang seterusnya adalah mengikut etika yang telah ditetapkan seperti prosedur dan tatacara bimbingan kaunseling. Guru kaunseling perlulah menjaga data peribadi murid dengan merahsiakan segala maklumat murid dan permasalahan yang diutarakan oleh murid tersebut. Hal ini juga akan menimbulkan rasa percaya yang lebih tinggi murid terhadap sistem kaunseling di sekolah. Sistem kaunseling di sekolah juga dijalankan tanpa paksaan dan jika murid benar-benar dirasakan perlu untuk mendapatkan bimbingan, guru boleh memujuk murid dengan cara yang baik. Setelah sesi kaunseling dijalankan, kaunselor perlulah merancang tindakan susulan supaya masalah yang berlaku dapat tidak timbul semula. Guru ataupun individu yang menjadi kaunselour perlulah bertauliah agar dapat membimbing pelajar dengan baik.

 

3.    Konsep paling berkesan dalam bimbingan dan kaunseling

Akhir sekali, konsep yang paling berkesan dalam melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling ini adalah gabungan antara bimbingan dan kaunseling. Gabungan ini akan mewujudkan interaksi dua hala antara kaunselor dan pelajar di dalam suasana yang muhibah. Hal ini kerana, kaunseling adalah proses memberi arahan dan suruhan yang berfokuskan kepada masalah individu tersebut untuk menyelesaikan masalah yang dialami dan disatukan dengan bimbingan yang mana mempunyai perancangan yang jelas dalam perlaksanaannya. Jadi dengan ini, guru dapat menyelesaiakan masalah murid dengan baik dan teratur.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pihak sekolah memainkan peranan penting dalam penasihatan murid kerana proses ini berjalan dengan lebih formal dan teratur di sekolah serta dibimbing oleh guru-guru kaunseling yang pakar di dalam bidang ini. Bimbingan dan kaunseling merupakan kaedah yang dapat membantu murid dalam menyelesaikan segala permasalahan mereka tidak kira masalah disiplin mahupun masalah pembelajaran. Proses bimbingan dan kaunseling perlulah menggunakan pendekatan yang berbeza bergantung kepada situasi dan masalah murid agar solusi yang tepat dapat dicari untuk menyelesaikan segala permasalahan dengan efektif.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 6 (Pengurusan penasihatan murid). https://docs.google.com/presentation/d/1C6jxTj5MFtfIuigcZcnnnN0fqUvwDe9n/edit?usp=sharing&ouid=107076675368896751420&rtpof=true&sd=true

https://www.slideshare.net/AzurahRazak/pengurusan-penasihatan-murid-18242709


No comments:

Post a Comment