Saturday, December 18, 2021

TAJUK 4 – PENGURUSAN SUMBER

TAJUK 4 – PENGURUSAN SUMBER

Pengenalan

Pengurusan sumber merupakan proses menyusun, merancang, mengarah dan mengawal sesuatu program yang melibatkan sumber. Pengurusan sumber memainkan peranan yang penting dalam mencapai matlamat dan kecemerlangan bagi sesebuah sekolah. Pengurusan sumber yang baik dan berkesan dapat memberikan banyak kebaikan terhadap para pelajar dan juga pihak sekolah. Salah satu pengurusan sumber di sekolah adalah pengurusan pusat sumber. Pusat sumber memainkan peranan sebagai gedung ilmu yang dapat dimanfaatkan oleh guru dan murid dalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran (Yusuf Boon, 2010). Bagi topik pengurusan sumber ini, isi yang akan dibincangkan adalah mengenai peranan pusat sumber, pengajaran berasaskan sumber dan jenis-jenis sumber serta kemudahan yang terdapat di pusat sumber.

 

Isi-isi penting

1. Peranan pusat sumber.

Pusat sumber memainkan peranan sebagai tempat memperoleh pelbagai bahan bacaan yang berkualiti tidak kira dari segi bahan bacaan bercetak atau tidak bercetak untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum. Pusat sumber juga berkhidmat sebagai tempat memperoleh alatan dan bahan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran serta bertanggungjawab memastikan segala alatan dan bahan tersebut berada dalam keadaan yang baik. Seterusnya, pusat sumber juga merupakan tempat bagi menggalakkan aktiviti membaca dan kemahiran pencarian maklumat dalam kalangan pelajar. Akhir sekali, pusat sumber juga berfungsi sebagai tempat pelajar mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasilkan dan mempersembahkan maklumat yang diperlukan dalam kurikulum atau pembelajaran mereka.

 


2. Pengajaran berasaskan sumber

Pengajaran berasaskan sumber adalah aktiviti pembelajaran dimana memberi penekanan kepada sumber pendidikan dan berhasrat untuk melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran. 

  • Kaedah pengajaran ini adalah berpusatkan murid dimana guru berfungsi sebagai pemudah cara dan pengarah pengajian. Proses pembelajaran kurang bergantung pada papan putih dan lebih banyak projek dapat dilaksanakan kerana menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau berkumpulan. 

 

  • Ciri-ciri pembelajaran berasaskan sumber ini adalah berpusatkan pelajar, memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan, lebih fleksibel dalam penggunaan waktu serta ruang belajar dan menggunakan pelbagai pendekatan untuk mencari sumber bahan pembelajaran. 

 

  • Penekanan yang diberikan adalah meliputi pengetahuan pelajar, tujuan pembelajaran, pencarian bahan, kaedah serta strategi pendekatan, tempat beraktiviti dan mendapat bimbingan daripada guru. 

 

  • Kesan yang diperoleh adalah pelajar memperoleh ilmu pengetahuan dengan lebih berkesan, meningkatkan kemahiran berpasukan dalam diri pelajar, guru dapat mengesan prestasi pelajar dan guru dapat melaksanakan kaedah pengajaran yang pelbagai.

 

 

3. Jenis-jenis sumber dan kemudahan yang terdapat di pusat sumber.

Antara jenis koleksi bahan yang terdapat di pusat sumber adalah bahan fiksyen, bukan fiksyen, bahan terbitan berkala dan bahan khusus. Bahan bacaan fiksyen adalah karya sastera yang diterbitkan daripada rekaan atau khayalan pengarang seperti buku cerita arnab dan kura-kura, sang kancil dan buaya dan sebagainya. Bahan bukan fiksyen pula adalah buku falsafah, agama, sains kemasyarakatan, bahasa dan buku-buku rujukan seperti buku rujukan umum, rujukan khas dan rujukan khusus. Seterusnya, bahan terbitan berkala adalah bahan yang diterbitkan secara berkala atau bersiri seperti risalah, surat khabar, majalah dan jurnal. Bahan khusus pula adalah bahan yang diterbitkan berdasarkan sesuatu perkara atau bidang khusus seperti tesis, karya pelajar, buku skrap dan kertas seminar. Kemudahan yang disediakan di pusat sumber terdiri daripada media cetak seperti bahan bacaan dan media bukan cetak seperti projektor, papan tulis, papan flannel, komputer, glob, model dan permainan catur serta sahiba yang dapat digunakan di dalam proses pengajaran dan pebelajaran.

 

 



Kesimpulan

Kesimpulannya, pengurusan sumber di sekolah adalah penting bagi sesebuah organisasi sekolah supaya segala matlamat dan objektif sekolah dapat dicapai. Pusat sumber pula memainkan peranan yang penting sebagai pusat ilmu pengetahuan dan menyediakan pelbagai khidmat dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti koleksi bahan pengajaran dan sebagai agen perubahan dalam proses pembelajaran. Pengurusan sumber di sekolah perlulah dijalankan dengan baik agar segala sumber dapat digunakan secara optimum dan dimanfaatkan dengan sebaik mungkin oleh semua warga sekolah dalam meningkatkan prestasi sekolah.


Rujukan

Boon, Y., & Selemin, R. (2010). Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Pengajaran Guru Di Dua Sekolah Menengah Kebangsaan Di Kawasan Skudai. 

West-Burnham, J. (2009). Mengurus kualiti di sekolah. Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad. https://books.google.com.my/books?id=XMVogoOqq4C&lpg=PA144&dq=kons ep%20pembelajaran%20berasaskan%20sumber&pg=PP6#v=onepage&q=konsep%20pembelajaran%20berasaskan%20sumber&f=false

Nota kuliah KPS3014.

Hasil dapatan kajian daripada projek berasaskan sekolah yang telah dijalankan iaitu pengurusan sumber. https://drive.google.com/file/d/1VoDfFNOpFlCoVagu-mRhK3o_RTB0P1Yx/view?usp=sharing

https://prezi.com/3ood1pnnxkxp/apa-itu-pengurusan-sumber

http://pengurusanpembelajaran2018.blogspot.com/2018/11/tajuk-7-pengurusan-sumber.html

No comments:

Post a Comment