Monday, December 13, 2021

TAJUK 3 – PENGURUSAN BILIK DARJAH

TAJUK 3 – PENGURUSAN BILIK DARJAH

Pendahuluan

Menurut Chek Mat (2007), pengurusan adalah proses perancangan, pengorganisasian dan pengawalan yang dilaksanakan dengan cekap serta berkesan demi mencapai matlamat sesebuah orgnisasi. Bilik darjah pula bermaksud sebuah ruang yang mengandungi sekumpulan pelajar yang berada di bawah jagaan seorang guru (S. Mook Soon, 2011). Jadi pengurusan bilik darjah dapat di definisikan sebagai suatu proses yang memerlukan guru mengurus ruang pembelajaran agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa komponen pengurusan bilik darjah.

 

Isi-isi penting

1. Pentadbiran bilik darjah

Antaranya, pentadbiran bilik darjah. Pentadbiran di dalam bilik darjah adalah proses seseorang guru mengawal dan mentadbir organisasi bilik darjah. Pentadbiran ini boleh dilaksanakan dengan mengambil kira aspek carta organisasi, jawatan pelajar, jadual tugasan dan kedudukan murid di dalam kelas. Bagi memastikan keadilan di dalam melantik ahli-ahli untuk mengetuai organisasi di dalam kelas seperti jawatan ketua kelas, penolong, bendahari dan ahli jawatankuasa, guru boleh melaksanakan undian dan mengambil kira pendapat seluruh pelajar di dalam kelas. Carta organisasi ini penting bagi melancarkan pengurusan murid di dalam bilik darjah.

 

2. Susun atur bilik darjah

Seterusnya adalah susun atur fizikal bilik darjah. Susun atur di dalam bilik darjah juga adalah penting supaya murid dan guru dapat sama-sama belajar dan mengajar dalam keadaan yang selesa. Susun atur meja dan kerusi pelajar mestilah tidak menghalang pandangan pelajar supaya murid tidak mengalami kesukaran untuk melihat guru dan papan tulis. Penyusunan meja Abad ke-21 seperti yang disarankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia adalah efektif kerana para pelajar disusun secara berkumpulan. Susunan ini menggalakkan dan memudahkan aktviti perbincangan di dalam kelas.

 

3. Sudut pembelajaran

Akhir sekali, sudut pembelajaran merupakan komponen dalam pengurusan bilik darjah. Sebuah sudut pembelajaran yang menyediakan maklumat-maklumat ringkas dan boleh memberi info secara pantas kepada pelajar wajar diwujudkan. Sudut pembelajaran ini perlulah merangkumi setiap subjek yang dipelajari oleh murid supaya dapat membantu murid dalam membuat ringkasan topic matapelajaran yang mereka belajar. Sudut pembelajaran selalunya berada di belakang kelas. Kemudahan seperti papan maklumat dan meja atau rak tambahan boleh disediakan untuk melengkapkan sudut pembelajaran ini.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah adalah melibatkan pengurusan pentadbiran bilik darjah, susun atur fizikal di dalam kelas dan sudut pembelajaran. Segala proses perancangan dan pengorganisasian di dalam pengurusan bilik darjah perlulah dilakukan dengan sebaik mungkin dan mengambil kira pelbagai faktor yang boleh membawa kepada keberkesanan pengurusan ini.

Rujukan

Slide pembentangan kumpulan 4 (Pengurusan bilik darjah). https://drive.google.com/file/d/1JiwCjkcJvH4RqUrsih0ixZs4xIpbscy/view?usp=sharing

https://naadcoff1317.blogspot.com/2021/01/tajuk-6-pengurusan-bilik-darjah.html

https://www.slideshare.net/Asyikin4996/bab-6-pengurusan-bilik-darjah

No comments:

Post a Comment