Sunday, December 12, 2021

TAJUK 2 – PENGURUSAN MURID

TAJUK 2 – PENGURUSAN MURID

Pendahuluan

Pengurusan adalah suatu proses sosial untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli sesebuah organisasi untuk mencapai matlamat atau objektif yang paling berkesan. Proses ini melibatkan perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dengan menggunakan semua sumber yang ada bagi mencapai matlamat organisasi. Maka, pengurusan murid merupakan proses-proses yang berkaitan dengan perancangan kerja, pengelolaan, penilaian prestasi murid dan perancangan program yang sesuai untuk murid serta kaedah yang berkesan dalam melaksanakan pengurusan murid.

 

Isi-isi penting

1. Mengurus rekod murid

Komponen pengurusan murid terbahagi kepada tiga iaitu mengurus rekod murid, kesediaan murid untuk belajar dan memotivasikan murid. Mengurus rekod murid adalah proses dimana pihak sekolah atau guru mencatat segala rekod transformasi atau perkembangan murid. Segala penilaian akan perubahan turun naik prestasi, produktiviti dan pencapaian murid direkodkan untuk rujukan pada masa akan dating dan sebagai rekod kepada ibu bapa. Dengan adanya rekod murid ini, guru juga dapat memberikan perhatian kepada murid yang perlu perubahan dan seterusnya dapat meningkatkan lagi mutu proses pengajaran dan pembelajaran. Contoh aplikasi yang digunakan untuk rekod murid adalah Aplikasi Pangkalam Data (APDM) dan Sistem Maklumat Murid Berkomputer (SMM).

 

2. Kesediaan murid untuk belajar

Seterusnya, terdapat juga komponen kesediaan murid untuk belajar. Bagi menjayakan pengurusan murid, guru-guru haruslah memastikan bahawa murid telah bersedia untuk belajar di dalam kelas. Guru perlu mendedahkan kepada murid kandungan pembelajaran ataupun tajuk-tajuk yang akan dipelajari dalam sesebuah subjek sebelum memulakan kelas supaya murid mendapat gambaran terlebih dahulu tentang perjalanan pembelajaran mereka. Guru juga perlu meguruskan bahan pembelajaran seperi nota-nota yang berkaitan dengan tajuk yang bakal diajar dan memberikan kepada pelajar lebih awal supaya pelajar dapat membuat ulangkaji terlebih dahulu.

 

3. Memotivasikan pelajar

Akhir sekali adalah memotivasikan pelajar. Pihak sekolah perlulah menitikberatkan soal emosi dan mental pelajar supaya pelajar dapat mengikuti kelas dan belajar dalam keadaan yang gembira dan tidak mengalami stress yang melampau. Selain guru kelas itu sendiri, Unit bimbingan dan kaunseling memainkan peranan yang penting dalam menjaga kesihatan rohani dan mental pelajar. Dengan adanya usaha untuk menangani sebarang masalah mental, emosi dan akademik pelajar ini, sudah tentu dapat meningkatkan lagi motivasi pelajar untuk fokus dengan pembelajaran.

 

Kesimpulan

Kesimpulannya, pengurusan murid yang melibatkan pengurudan rekod murid, mengetahui tahap kesediaan murid dan motivasi perlulah dilaksanakan dengan baik agar hasil yang diperoleh oleh pihak sekolah dan murid itu sendiri sentiasa terbaik dan optimum. Pengurusan murid yang baik juga dapat meningkatkan lagi prestasi pembelajaran murid dan pengajaran guru yang seterusnya membawa kepada kejayaan mencapai matlamat yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah dan juga Kementerian Pendidikan Malaysia.

Rujukan

Slaid pembentangan kumpulan 4 (Pengurusan murid): https://drive.google.com/file/d/1UG-gynCWywQWcIGuUCIdvwop1omowfsd/view?usp=sharing

https://safiqahkahar98.blogspot.com/2019/04/topik-5-pengurusan-murid.html

No comments:

Post a Comment