TAJUK 1 - ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
Pendahuluan
Organisasi
adalah kesatuan yang mempunyai bahagian-bahagian dan ahlinya dalam sesebuah
pertubuhan, kumpulan serta perbadanan yang mempunyai tujuan-tujuan tertentu
seperti kepentingan bersama dan sebagainya. Kepimpinan pula adalah proses
seseorang individu mempengaruhi sekumpulan individu untuk mencapai matlamat
yang sama. Organisasi dan kepimpinan di sekolah melibatkan pengetua, guru-guru
penolong kanan, guru-guru dan murid.
Isi-isi penting
1.
Kepimpinan autokratik
Antara
gaya kepimpinan yang berlaku di sekolah adalah kepimpinan autokratik. Kepimpinan ini lebih mengutamakan kehendak orang atasan atau pemimpin dimana beliau
mengutamakan kerja dan penyelesaian tugas yang telah beliau berikan. Kepimpinan
autokratik boleh dikatakan sebagai hubungan satu hala sahaja kerana pemimpin
jenis ini akan menggesa orang bawahannya untuk menyelesaikan tugasan mengikut
arahan beliau tanpa mengambil kira pendapat orang lain. Jika perbincangan
dilakukan, hanya pendapat beliau sahaja yang akan di ambil kira dan pendapat
ahli-ahli yang lain selalunya tidak diendahkan. Namun begitu, hasil tugasannya
adalah lebih teliti dan sempurna kerana sikap pemimpin yang tegas.
2.
Kepimpinan demokratik
Selain
itu, terdapat juga kepimpinan demokratik
dimana jenis kepimpinan ini adalah lebih berkesan kerana ianya lebih bersifat
terbuka. Kepimpinan ini bersifat dua hala dimana pemimpin akan turut mendengar
pendapat orang lain. Apabila melakukan perbincangan, pemimpin akan mendengar
idea serta pendapat ahli-ahli yang lain dan menerima setiap kritikan dengan
hati yang terbuka. Kepimpinan jenis ini mempunyai hubungan yang mesra sesama
ahli organisasi dan segala kelemahan juga dapat diperbaiki kerana mengambil
kira pendapat pemimpin dan ahli yang lain.
3.
Kepimpinan kontigensi
Seterusnya
adalah kepimpinan kontigensi yang
mana memusatkan perhatiannya terhadap
hukum situasi. Kepimpinan ini mengamalkan gaya kepimpinan berdasarkan
situasi dimana sesebuah situasi itu ditangani dengan gaya kepimpinan yang
tersendiri. Gaya kepimpinan yang pelbagai mengikut kesesuaian situasi ini akan
menjadikan kepimpinan lebih efektif.
4.
Kepimpinan instruksional
Kepimpinan instruksional pula boleh diukur melalui pencapaian matlamat dan kesejahteraan anggota di dalam sesebuah
organisasi. Salah satu ciri kepimpinan ini adalah pemimpin akan menyediakan
sumber keperluan organisasi. Pemimpin akan memberi penekanan dalam memantau
kerja yang dapat memperbaiki mutu kerja, sikap dan penyelesaian masalah.
5.
Kepimpinan laissez-fairez
Akhir
sekali adalah kepimpinan laissez-faire
yang memberi kebebasan kepada anggota
organisasi dan kurang unsur kawalan. Pemimpin akan membiarkan semua
keputusan dibuat oleh orang bawahannya dan pemimpin ini hanya berperanan
sebagai pemerhati. Gaya kepimpinan ini memberi peluang kepada individu untuk
berfikiran lebih kreatif dan kritis. Gaya kepimpinan ini boleh diamalkan di
sekolah tetapi tidak kepada semua guru dan staf.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
setiap organisasi itu memerlukan seorang pemimpin yang dapat memimpin ahli-ahli
organisasinya dalam mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Terdapat beberapa
gaya kepimpinan yang berlaku sekolah iaitu autokratik, demokratik, kontigensi,
instruksional dan laissez-faire. Setiap gaya kepimpinan ini akan memberikan
pengaruh yang berbeza tidak kira sama ada hubungan antara pengetua dengan guru
mahupun guru dengan murid. Gaya kepimpinan yang bersesuaian akan memberikan
hasil yang terbaik dalam usaha pihak sekolah mencapai matlamat yang telah
ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Rujukan
Slide pembentangan kumpulan 4 (Organisasi dan
kepimpinan): https://docs.google.com/presentation/d/10ECGMFWdqMYcCFqd0WUGXG5YGHnVZS2o/edit?usp=sharing&ouid=107076675368896751420&rtpof=true&sd=true
https://safiqahkahar98.blogspot.com/2019/04/topik-4-kepimpinan-dan-organisasi.html
https://www.slideshare.net/NurSyaqina/kepimpinan-dan-organisasi-bab-4
No comments:
Post a Comment